Gästbloggning

Gästblogg: Av Frida som driver bloggen: www.ponnydressyr.blogspot.com
Kul läsning Frida samt roligt att du ville göra ett inlägg! =) Kram Lina

Hej!
Jag heter Frida Söderqvist och tävlar min D-ponny Celica i dressyr.
Själv är jag 15år och Celica är 16år, jag köpte henne som hopponny den 18 januari 2010 och började då det stora jobbet med att skola om henne till dressyrponny, och tillsammans har vi klättrat från klubb LC till Regional FEI på ca, 1,5år J Snart debuterar vi Nationellt! :D  

Jag tänkte skriva om hur en tävlingsdag ser ut för mig, hoppas att det låter kul, för här kommer det!
Allt börjar ju med att jag och mamma går upp, fixar i ordning oss och när vi är klara så beger vi oss till stallet, där är det oftast vi som får morgonfodra alla 35hästarna då vi kommer först. ;)
När Celica har ätit upp så börjar mamma knoppa henne medans jag kollar igenom all packning så vi har fått med oss allt!
När jag är klar börjar det nästan alltid bli dags för att ringa pappa, då kommer han och kopplar på trailern och då brukar mamma vara klar med knoppningen och allt fix runt omkring Celica.
Då lastar vi både grejor och ponny, sen beger vi oss  mot tävlingen ;)


Vi brukar alltid se till så att vi har ca 2timmar på tävlingsplatsen innan jag startar.

När vi är framme, kollar vi så att Celica mår bra, sen går jag upp till sekretariatet med alla papper osv. Sen kollar vi in tävlingsplatsen, hur långt dom har kommit i tidsprogrammet, och sen går jag och byter om, efter det tar vi ut Celica och lindar, sadlar, den sista finputsningen ;)
Sen sitter jag upp och skrittar fram henne i minst 15min, det beror på hur långt vi har åkt, desto längre reda, desto längre framskrittning. När hon är framskrittad  så jobbar jag henne i en lägre, och rundare form i alla tre gångarterna, när hon känns fin och lösgjord så tar jag upp henne i formen och testar de rörelser som finns i de programmet jag ska rida, när det känns bra, får hon en skrittpaus, jag går igenom programmet en sista gång och tillsist tar jag upp henne i formen igen, känner igenom det viktigaste och sen in på banan!
När jag får startsignal så viskar jag till Celica, ’’Nu gäller det ,Nu kör vi!!’’
Oftast tänker jag väldigt mkt framåt.. heehe Celica blir lätt lite seg, men ibland är hon överladdad och då får jag tänka mkt på halvhalter ;P Men självklart så fokuserar jag till 100% på programmet, VÄGARNA!, Sitsen och Vart jag har Celica!
Det är väldigt viktigt att programmet sitter, annars tänker man nästan alldeless för mycket på ’’vart ska jag nu?!’’ ’’Vad är det som kommer efter det här??’’ osv osv.. :P

När jag har ridit klart mitt program så klappar jag om Celica mycket! Även om det inte har gått så väldans bra så tycker jag endå att det är viktigt! När jag har ridit klart smyger jag mig in på framridningen och travar av henne, och sen skrittar jag av henne.
Har det gått dåligt, ställer vi in henne i transporten och väntar tills nästa klass, då får hon oftast sin lunch, betforn och vatten såklart!  
Har det gått bra, vi ligger på placering en så länge och det inte är så lång tid kvar av klassen så skrittar vi henne tills prisutdelningen är, annars får hon gå in i trailern och vänta :P
Mellan klasserna ser jag till att jag Äter och Dricker något så man orkar med! ;)Jag går även igenom programmet så det sitter riktigt ordentligt! ;)
Medans Celica äter och dricker hon med! :P
Ja, sen gör jag som med den första klassen! J
När vi kommer hem så tar jag ur knopparna och släpper ut Celica i hagen tills mamma, pappa och jag är klara med uppackning, mockning osv ;D

Tack för att jag fick gästblogga! Det blev långt!! Hoppas att det var lite intressant i alla fall! ;P
Kram/Frida




0 Kommentarer till "Gästbloggning"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0