Skänkelvikning vs Sluta

Fråga:Snälla, kan du inte göra ett inlägg där du förklarar lite mer om slutor, vilka hjälper som används och vad det är för skillnad mellan en sluta och en skänkelvikning? :) Lägg gärna upp en film också där man kan se en sluta tydligt :)


Svar: I en skänkelvikning har du lite ställning i motsatt riktigning mot vart du är påväg ut. Medan i en sluta så har du riktningen åt det håll du ska.


Skänkelvikning - ställd i nacken men rak i bålen. Vanligaste felet man gör är att man tar med sig bakdelen för mycket och den går före framdelen, det är fel. Samt att man ställer för mycket så att det bli mer ställning i halsen än nacken.

Sluta: I slutan är hästen betyldigt mer böjd än i en skänkelvikning där hästen ska vara rak. Lättast för att hitta känslan i en sluta är om du gör flera volter innan, och när du har hittat bra volter så gör du en hallvvolt och fortsätter ut i sluta sedan. I slutan är det mycket

Usch vad svårt att förklara med ord haha. Hoppas det gav något tips.

Här har du en film där jag gör en sluta: http://liinadolk.blogg.se/2011/december/sluta-oj-oj.html#comment

Pic . Här gör jag en sluta, men skulle önska lite mer ställning samt att jag hade ihop händerna mera. Skulle det vara skänkelvikning jag gjorde skulle ställningen vara svag åt andra hållet istället.



2 Kommentarer till "Skänkelvikning vs Sluta"

Anonym Skriver:

kan du förklara hur man gör galoppbyte? :)

2011-12-29 | 13:19:54
Linn Skriver:

Tack så jättemycket för svaret :D

2011-12-29 | 17:53:35





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0