Konditionsträning

Jessica med bloggen  http://mylifebyjessica.bloggplatsen.se/  skrev detta: Ibland så har du skrivit att du konditions-tränar och klättrar med hästarna, vad innebär detta och vad gör du då? Jag själv tränar också kondition och klättring med min ponny men det skulle vara kul att veta hur du "gör" det och om vi tränar på samma sätt inom detta ;)

Svar: Hej Jessica! =)
När jag konditionstränar så ger jag mig av till travbanan som vi har tur att bo granne med. Det var en stor hästgård med travhästar där förrut som alltid tränade hästarna där, nu har de gett sig av men banan finns ju kvar :D Att vi väljer att vara där är för att underlaget är perfekt där, sand,  lagsom mjukt och aldrig trafik!

Jag tror banan är 1,6 km då brukar vi rida 2-4 varv första varvet med skritt-trav, snabba övergångar, sedan blir det längre travsträckor för att stärka de i traven och öka på konditionen. Precis som med oss människor måste vi utmana oss själva - rida lite längre för varje gång vi tränar för att just öka konditionen inte bara behålla den. Andra varvet blir det mycket trav-galopp övergångar och till sist långa galoppbitar.

Försöker även klättra mycket i skogen, upp och ned för backar, när jag rider uppför sitter jag helt vanligt i sadeln, jag hjälper inte till genom att resa mig upp utan de får ta i lite extra. Super viktigt när man gör dessa konditionsövningar är att se till att de är ordentligt framskrittade samt att skritta av de riktigt ordentligt.




0 Kommentarer till "Konditionsträning"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0