Kyras ABC!

Ni röstade fram Kyras ABC! ;)




Om ditt mål är att rida Grand Prix, så kan du ställa in dig på, att om du från början är grov i dina hjälper, så kommer du att få bruka mer och mer kraft under utbildningens gång i takt med att hästen ska lära sig svårare och svårare saker. Och då når du aldrig något gott slutresultat.

Det allra viktigaste i ridningen är att hästen väntar på mig. Att hästen har ett sådant förtroende för mig och sin egen balans.

Jag bygger hela min ridning på några enkla principer, som jag istället använder med stor konsekvens. Jag vill att hästen först ska lära sig att lyda de tre mest grundläggande signalerna. 1 - Den framåtdrivande hjälpen (skänkeln) 2 - den förhållande hjälpen (tygeln) 3 - den vändande  hjälpen (vikt och skänkel i kombination med tygeln) 


Detta tycker jag var ett bra sätt att förklara på! 

Ryttaren ska inte behöva inverka med sina hjälper på hästen hela tiden. Lägg till hjälpen igen först när du märker att hästen slutar reagera. Man kan jämföra detta med att åka spark. När den fått upp farten slutar man att sparka och först när farten avtar så sparkar man på igen. 

 

Hoppas ni gillade det!

Vad tyckte ni, ska jag fortsätta med detta? ;)


3 Kommentarer till "Kyras ABC!"

Thilda Skriver:

Vore jätte kul om du fortsatte med att skriva lite ur hennes bok! :)

2011-11-11 | 21:53:08
Blogg/Hemsida: http://vickelbyponny.blogg.se/
Jessica Skriver:

Det var jätte bra, så jag tycker du ska fortsätta med det! ;)



Kram

2011-11-11 | 22:02:38
Blogg/Hemsida: http://mylifebyjessica.bloggplatsen.se
Mirjam Skriver:

Ja, man fick super bra tips som jag iaf tog med mig till min ridning! :)

2011-11-11 | 22:53:41
Blogg/Hemsida: http://mirjamderko.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0