Sega hästar

Thilda:
Hej Lina! Älskar din blogg och är inne där varje dag och kollar o du har alltid så bra tips att komma med! Det älskar jag! Men det är en grej jag undrar... I mars köpte jag en helt underbar allround-ponny som är en Imp.Danmark fullblod/knabstrupper. Han är 14 år och har mest gått hoppning i sitt liv men han är även fantastisk i dressyren. Då han har börjat bli väldigt het i hoppningen så känner jag att jag vill satsa på dressyr + att jag är lite feg av mig i hoppning. Jag har tävlat 3 tävlingar sen i mars o han har gått hur bra som helst på framridningen men så fort jag kommer in på banan blir han som betong överallt och det är ju inte så snyggt att sitta o banka på honom.. Efter dom sista tävlingarna nu har jag gråtit i bilen på väg hem för han har varit så seg.. Han är aldrig så hemma o jag har slutat att rida med spö. Vet inte vad jag ska göra? Har du några tips? :) Tack för en superbra blogg! :D // Tilda

Hej Thilda!
Kul att du gillar min blogg och jag försöker slänga ut lite tipser och tankar så gott det går =)
Det är inte lätt när hästen "dör" inne på banan, en väldigt frustrerande känsla att man inte kommer åt dom där inne, och de vet exakt när man inte gör det konstigt nog.

Mitt tips är träna jämt utan spö, ta endast till det om det behövs, men ta bort det helt annars. Lätt att man glömmer att man faksikt rider med pisken jämt och ständigt helt i onödan.
Sedan träna massor med programövningar. Gör tävlingar med dig själv, värm upp precis som du gör på tävling fast hemma, sedan rider du programmet. Jag brukar ofta när jag är iväg för tränare att först träna rörelser och det som behövs tas igenom och sedan rida program, allt för att det ska bli så "vanligt" som möjligt för både dig och hästen. Kanske spänner du dig och blir nervös och tänker "OM han segar till nu" hästen känner minsta lilla vink.

Sedan skrev du att han blir het i hoppningen. Hoppar du fortfarande? Om inte kanske du behöver göra det för att glädjen kvar? Mitt viktigast tips jag har ständigt är att variera sin träning. Även viktigt att inte klämma med sina skänklar runt hästen, som Elin säger " klämmer du hela tiden på en kaviarstub så tar den slut" lika är det med hästens energi, kläm inte! Utan säg till med skänkeln en gång och svarar hästen inte då får du säga till ordentligt nästa gång och sedan direkt lätta ifrån bena. Viktigt att inte ge hand och skänkel smatidigt också..

Foderbyte kanske krävs för att få den lilla extra energin?

image description


3 Kommentarer till "Sega hästar"

Lisa Skriver:

ett tips är att man ska smälla till med spöt på stöveln istället så de inte vänjer sig vid att man petar med spöt :)

2011-11-23 | 12:11:04
Tilda Skriver:

Åå 1000-tack för tipsen ! Uppskattar det väldigt mycket :) Jag hoppar regelbundet(småhinder) och ca varannan vecka hoppar min hoppryttar-kompis honom. Jag tycker också att variation är det viktigaste, försöker leka mycket med honom för att få komunikation o hitta en kontakt imellan oss. Han tömkörs även ca 1 gång i veckan och jag rider ut ca 3-4 grr i veckan :) Min tränare har också tjatat om detdär med "3-stegs metoden", först gör jag det jag vill att han ska lyssna på och om han inte lyssnar gör jag hårdare och om han inte lyssnar då säger jag till honom ordentligt. Har blivit mycket bättre på det faktiskt! Menmen, efter regn kommer solsken, eller ? ;)

2011-11-23 | 20:21:59
Anonym Skriver:

Fin bild och bra svar!

2011-11-26 | 00:38:15





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0