Uppvärmning

Jag har nu de senaste veckorna insett hur viktigt det är att verkligen låta uppvärmningen ta tid.
Låta hästen gå i "skit trav" som Emelie säger i sitt inlägg här: http://www.agria.se/teamagria/emelie_brolin_blogg.nsf
inlägget är från när hon var med och red för Patrik Kittel.
Hästen måste få börja "lunka" innan det går att pressa de till deras högsta nivå. På tävling är det väldigt lätt att sätta för hög press i framridningen, man vill visa direkt att sin häst är fin och har bra gångarter. Vilket gör att ibland slår man en knut på sig själv.
Lika är det för mig med att verkligen kunna skilja på att låta OJ OJ gå i lågform under framridningen men sedan ska jag verkligen kunna plocka upp honom i den höga. Och då är det antinge den låga eller den höga formen som gäller inte något mellanting.
Uppvärmningen är så viktig eftersom att det är då det avgörs hur hästen kommer gå resten av passet.
Detta är mina åsikter och självklart kan vi tycka olika. Kommentare gärna hur ni känner. Blir ni stressade när ni rider fram på framridningen inför en tävling?
Att skritta fram och av ordentligt är viktigt!
image description


0 Kommentarer till "Uppvärmning"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0