Diskad

Igår på tävlingen blev en tjej diskad efter att två lag lagt in protest efter hennes ritt. Denna tjej gjorde en bra ritt på en väldigt fin ponny och de fick höga poäng och låg bra till (annars hade aldrig någon lämnat in protest!) 

Men folk  la in protest mot detta ekipage (min vän, ej samma lag) för att de hade travat några steg efter programet efter man har hälsat och genomfört sin uppvisning  och ska skritta ut, ja det står att man ska skritta med fri skritt ut.

Men det är så larvigt att diska någon för något sådant, för det första så påverkar det inte alls ritten hon hade visat, för det andra man får inte poäng för den fria skritten ut då det inte är en bedömningspunkt, för det tredje så kan det vara så att man är så nöjd med sin häst och klappar om den ordentligt vilket gör att hästen kan bli så glad så den börjar små trava ut.

Diska är bara larvigt för en sådan sak, självklart ska ett ekipage diskas om man använt otillåtna medel eller felaktigt saker eller vad det kan vara. Men som saken ovan så är det bara larv. Elin blev så arg när hon hörde det haha =) Kanske hade man kunnat bett överdomaren gå fram och ge en påminnelse att det ska vara skritt ut eller något sånt, men diska - nej! Man ska hjälpa och stötta varandra, ridningens värld är svår iaf. Jag vet att Elin har hjälpt några tjejer på framridningen när hon står och hjälper mig att sägatill dom som har ridit med sporrarna åt fel håll att vända på dom just för att hjälpa, samt att jag har stått på colectingring och kastat av någons skydd för att ryttaren har glömt tagit av dom innan hon ska in på banan ( man blir diskad om man rider in med skydden på) Man ska hjälpa varandra, alla kan göra misstag omedevetet.

Detta är åsikter ifrån mig personligen.

 Vad är eran åsikt om detta?




16 Kommentarer till "Diskad"

Sandra Skriver:

Rent löjligt att diska för en sån sak! Håller helt med dig.

2012-04-16 | 11:15:43
Blogg/Hemsida: http://motosidressyr.blogg.se/
Anna Skriver:

Helt fel att bli diskad för en sådan sak. Tillsägelse men inget annat.

2012-04-16 | 11:36:38
Helene Skriver:

Sjukt dåligt, hur många gånger har man inte sett det? Och värre när folk knappt skrittat överhuvudtaget ut från banan? Jag hade blivit rosenrasande..

2012-04-16 | 12:06:58
Blogg/Hemsida: http://Helenececilia.wordpress.com
Amanda Skriver:

Det hade kanske varit okej med två poängs avdrag för felridning men en diskning är ju extremt onödigt!

2012-04-16 | 13:47:08
Julia Skriver:

Håller helt klart med dig! Synd med avundsjuka människor.

2012-04-16 | 17:06:04
Blogg/Hemsida: http://youngrider.bloggplatsen.se
Emma Skriver:

Dåligt gjort av dom som diskade!!! Vad gör det för skillnad i ritten?

2012-04-16 | 17:11:58
Lena Skriver:

Bra skrivet Lina, det är min väns dotter som råkade ut för detta och jag lider verkligen med dem, stackars barn hon blev ju helt förkrossad.. Hellre fria än fälla i sådana här lägen, det var ju inte att hon gjorde det medvetet utan ponnyn blev ju glad/uppspelt. Och hur många ggr har man inte sett ponnyer på nationell nivå som springer iväg till och med, kanske blir rädda för applåder osv, det är aldrig ngn som blivit diskad vad jag vet, så det här är riktigt tråkigt. Värst är att det är vuxna människor som lämnar in protester.Osportsligt. Grattis till dina resultat i Hästhagen igen! Superbra gjort! Kram/ponnymamma

2012-04-16 | 20:41:22
Lena Skriver:

Bra skrivet Lina, det är min väns dotter som råkade ut för detta och jag lider verkligen med dem, stackars barn hon blev ju helt förkrossad.. Hellre fria än fälla i sådana här lägen, det var ju inte att hon gjorde det medvetet utan ponnyn blev ju glad/uppspelt. Och hur många ggr har man inte sett ponnyer på nationell nivå som springer iväg till och med, kanske blir rädda för applåder osv, det är aldrig ngn som blivit diskad vad jag vet, så det här är riktigt tråkigt. Värst är att det är vuxna människor som lämnar in protester.Osportsligt. Grattis till dina resultat i Hästhagen igen! Superbra gjort! Kram/ponnymamma

2012-04-16 | 20:42:00
maja Skriver:

Bra skritvet! Blir så trött på de som gör så här! =(

2012-04-16 | 20:52:14
Tove Skriver:

Håller verkligen med dig! Tycker verkligen synd om Ebba och det kändes töntigt att diskas för det...

Vet du vilka lag det var som protesterade? :)

2012-04-16 | 21:09:06
Blogg/Hemsida: http://tovebernstrom.blogg.se/
Linnéa Hyensjö Skriver:

Jag var själv med och tävlade i söndags och tycker det var väldigt onödigt att utesluta Ebba. Det är trots allt bara en ungponny som fick beröm och började att småtrava lite. Jag råkade själv göra detta men fick då endast en varning. Så jag tycker häldre att man ska se bortom det, och som sagt häldre fria än fälla.

2012-04-16 | 21:51:13
Jessica Skriver:

jösses! jag tycker det låter urdumt att diska henne ju!

2012-04-16 | 22:34:14
Blogg/Hemsida: http://puzzleofmyheart.blogg.se/
JennyM Skriver:

Men gud vad löjligt.. Absolut ska hon inte behöva bli diskad för det! Tävlade mot en tjej för ett antal år sen nere i hästhagen på den nationella dom alltid har runt påsk, en tjej som tappade sitt hårnät och två knappar lossnade (extrem otur) hon blev diskad för att domarna tyckte att det såg så ovårdat ut. Enligt dom skulle man tydligen ha hela grejer.. Men sådant kan ju hända ändå?!

Dock nästan ännuvärre att folk lämnat in en protest.. Garanterat att dom inte hade gjort det om dom hade hamnat bland dom sista...

2012-04-17 | 00:47:57
Blogg/Hemsida: http://jmdressyr.blogg.se/
Ebba Skriver:

Åhh, gulle dig Lina som skrev om detta! Jag har varit förkrossad för det. Var en riktigt bra ritt om jag får säga det själv. Vickan är ju som allt bara en ungponny. Tack för alla kommentarer också! :) massor med pussar till dig Lina <3

2012-04-17 | 16:09:46
Anonym Skriver:

Vi som satt hemma och följde resultaten undrade ju vad som hade hänt...



Vilket lag var det som protesterna kom från? Börjar klubben på R? ;)

2012-04-18 | 18:29:09
jessica wadst Skriver:

hahahah gud det var nog det löjligaste jag någonsin hört! skrattretande ju! stackars hon som blev diskad!

och stackars dom som lämnade in protest, måste vara hemskt att behöva vara så avundsjuk att man måste lämna in en protest...

det kan ju vara något så enkelt som att hästen blivit rädd för något och travat iväg!? nu vet jag ju ioförsig inte hur det gick till men ändå!

2012-04-19 | 21:02:26
Blogg/Hemsida: http://jessiewadst.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0