måttband

Fråga: Hej Lina! Tack igen för en bäst blogg! : ) Jo, en fråga om betfor: Mina hästar får oxå alltid betfor, men nu i sommar har jag stött på några som inte ger betfor på sommaren när hästarna går på gräs. Eftersom gräset innehåller mkt socker plockar dom bort betforen då så att det inte ska bli för mkt socker. Stämmer detta? Hur gör du med kraftfoder och betfor när hästarna går på gräs, plockar du bort eller minskar ner på något? Lycka till imorgon! :D Kram Ellen
 
Svar: Hej Ellen!
Svårt att veta hur mycket man vågar ge betfor, men om våra hästar skulle vila helt skulle jag dra bort rätt mycket betfor och de skulle få lite för att de tycker om det så mycket. Och vi har valt att inte släppa våra hästar på ordentligt bete i år just för att hålla gräsmagarna borta när alla tävlar. Läskigt om de skulle få fång. De går på lagom bete och därför har vi kunnat ge de betfor som vanligt. Jag tror det gäller att ha ett skarpt öga på sommaren och se efter hästarnas hull ordentligt. Om man tycker det är svårt att se med ögat eftersom man blir lite "hemmablind" så kan man mäta då och då med måttband för att ha stenkoll.
 
Tack, det gick super idag!=)
Kram Lina


0 Kommentarer till "måttband"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0