alla tipsen

Eftersom alla tips tas emot för att klara denna vinter (nu igen ;)) så lägger jag upp samtliga tips här, alltid lär mig sig något smart =)
 
1. Skimmeltips för vintern! Om skimmeln behöver vara ren och man inte har lust att slaska med kallvatten eller kanske inte ens har spolspilta. Med en fuktig svamp och vanligt potatismjöl från mataffären försvinner kiss- och bajsfläckar snabbt! Lite fukt på kissfläcken och gnugga in potatismjöl ganska intensivt, vänta tills fukten torkar och borsta bort mjölet. Fläcken är borta! Funkar även på gräsfläckar på sommaren :)
 
Svar: Potatismjöl fick jag använda på King Co han hade en förmåga att bli lite extra smutsig under natten till tävlingesdagen ;) Oj Oj är faktiskt renlig av sig =)
   

Min bästa vän på vintern, overallen, går ingenstans utan den. Det är skönt att inte frysa ;)

Svar: JA! Jag bor också i min overall ahah inte så snyggt men man gör vad som för att inte frysa! =)

   

1: för att inte frysa använd värme påsar i skorna och handskarna det är riktigt skönt, och så kan man ha ett par tunna fingeravantar under dom chokars handskarna , är man ska sadla och tränas då behöver man inte ta av sig helt på händerna!
2:om man inte ha snö sulor på hästarna kan man smörja hovarna med smör eller olja, för då fastnar det inte!

Svar: Värmepåsar är faktiskt något som jag måste köpa in, fötterna är ju helt borta efter en kort stund i stallet.

    

Ett bra tips till ryttaren som inte vill frysa är att man tänker på att ha luft mellan klädesplaggen. Det gör att värmen cirkulerer. Jag och Emmy tipsar om Back on Track-longkallsonger under ridtermobyxor! På överkroppen: en underställströja, fleecetröja, dunväst och sedan jacka! På fötterna är det bästa att bara ha yllestrumpor! Redo att vara i stallet en lång dag! :)

Svar: Ylle är bäst! =)

1. att värma hästens bett under ljummet vatten, ens egna händer fryser inte och bettet blir passligt varmt :)
2. att rida med reflexboots, bilarnas lampor lyser "neråt" mor marken vilket gör att de först ser det som är längst ner!

Svar: Bra tips med reflexbootsen det har jag faktiskt inte tänkt på själv!

Har ingen blogg, men mitt tips är att ha en varmvattenkokare i stallet! super bra! brukar koka en liter och ha i hästen vattenhink tillsammans med kallvattnet, så att inte vattnet fryser lika lätt! Då slipper hästen dricka iskallt vatten också :)

Svar: Nej men det där var ju faktiskt smart också! Vi som bär vattenhinkar ständigt bör ha en! =)

 


0 Kommentarer till "alla tipsen"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0