Mer foder!

Idag när det har varit såhär kallt som hela -18 grader så har vi sett till att fodrat hästarna oftare än normalt, samt ökat på givorna mera.
 
De fick mat imorse precis som vanligt, sedan hö i hagen på fm och hö i hagen igen på em. Sedan äter de som vanligt när de kommer in hö/pellets/betfor och sista fodringen blir klockan 21 och då är det pterigen dags för hö/pellets. Sista nattfodringen ökas höt ordentligt om det skulle bli en kylig natt igen. Vi har ju kallstall så därför är det viktigt att se till att hästarna äter ordnetligt = då håller de värmen! =)
 
Det här hur man ska ha täcken eller inte täcken skiljer sig nog åt ifrån alla hästägare hehe. Hittade en artikel här jag kan dela med mig av: http://www.alltomhastar.se/artiklar/forskning/nar-fryser-hasten/ 
 
Jag visste inte detta som jag läste:  "En mindre häst förlorar snabbare värme än en stor häst på grund av sin kroppsyta och därför kommer den mindre hästen att tidigare nå den nedre kritiska temperaturen."
 
Det kanske förklarar saken til lvarför Ove är den som lättast fryser i vårt stall!
 
Ett tips till alla är att invenstera i ett Back on tracktäcke. Det ger så mycket värme till hästen och man känner verkligen hur varm och gosig den är under. Etype och OJ OJ har back on track under sina stalltäcken. Funakr super.
 
 
 
 


0 Kommentarer till "Mer foder!"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0