- Min hopptränare Sara Li

Har ställt lite frågor till Sara som jag tänkte ni kunde få ta del av här! Jag började träna för Sara för drygt ett år sedan. Hon är super, lugn snäll och rolig. Kommer alltid med bra övningar för både mig och Casanova!
Sara är c-tränare och tävlar framgångsrikt på sina hästar! Sara tränar själv för Ann-Sofie Oscarsson och Arnold Assarsson.


Sara har dessa meriter:  Tävlat upp till 140. Ridit 4 års championat final på Flyinge. Kom 5a i Agriahoppet med stilbedömning 2010 i Globen. Kom 6a i the tour of amateurs i Falsterbo 2011. Tufft med Globen tycker jag!

Hur lägger du upp ett veckoschema med hinder för din häst? Det är olika beroende på vilken häst, men tävlingshästarna brukar jag hoppa onsdagar om det är en tävling på helgen. Har jag inte tävling på helgen brukar jag hoppa tisdag och torsdag men då bara gymnastik hoppning eller bara bommar.
Hästarna som inte tävlar, tex dom som inte är redo ännu, hoppas nästan alltid 2 dagar i veckan, hoppar sällan höga hinder, det sliter bara, när jag hoppar större hinder är de på tävlingshästarna när man vill känna lite på höjden man ska tävla på. 

En bra övningsom man kan träna gymnastik med hästen som du vill dela med dig av? En så kallad "fem och en halva" en övning som man travar in på över bom, och travhoppar sedan över ett litet hinder, direkt inpå (2.20 m), landar i galopp, ett galoppsprång och sedan ut över en oxer. En styrke övning, då hästen blir tvingad att hoppa på styrka och inte på fart. Studs övningar, minst 3 hinder, tränar upp hästens smidighet. studs på både rakt och böjt spår, men man måste tänka på att inte hoppa för mkt på böjt spår då de sliter väldigt mkt på hästarna. Bommar på mark, variera mellan upphöjda och inte både rakt och böjt spår. 4 oxrar eller 4 räcken med ett galoppsprång emellan (6-7 m) en övning då dom får mkt mjölksyra, en övning där man kan jobba med uthållighet men också en övning där man kan jobba med kvickheten från backen och även smidigheten!

Vilken är din favorit övning? Serier, som man kan mixa i hop lite själv utifrån övningarna ovan, ta lite av varje övning beroende på vad man vill öva/jobba på just denna gång. tex. travbom in, 3 studs hinder, ett galoppsprång till en oxer ett galoppsprång till, till ytligare en oxer.

Hur kom det sig att du blev tränare och vad är det som driver dig att träna elever? Jag tog C tränar examen 2008. Jag har alltid tyckt om att undervisa, brinner för att lära ut mina kunskaper efter mina erfarenheter. Jätte roligt att se elever utvecklas och nå sina mål, en underbar känsla!

Har du något motto du går efter? Man måste vara ödmjuk, man blir aldrig fullärd, utan man måste alltid ta hjälp! Utgå alltid från att de är man själv som gör fel om inte känslan är som man vill när du rider, skyll aldrig på din häst, de är du själv som lär den saker. en häst är sällan dum! Mina hästar är mina bästa vänner!

Tack SARA! Ni kan läsa mer om Sara i hennes blogg : www.slv.blogg.se



1 Kommentarer till "- Min hopptränare Sara Li"

sofia Skriver:

Tack för denna info. Ja o Ior tränar oxå för Sara Li.Hon hoppade även mín kille i söndags. Så sjukt bra övningar o man får bra självförtroende..;)

2012-02-21 | 19:36:01
Blogg/Hemsida: http://irrorman.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0