- Uppvärmning

Många har undrat hur jag värmer upp inför en klass. Så svaret kommer här.

Start 14.10

När jag är iväg på meeting ser vi alltid till att fodra vid 06.30, brukar kolla runt i stallet när de andra fodrar så de får samma tid, snällast för hästarna, blir så oroligt annars. Tar av OJ OJ nattpaddarna/lindorna och fyller på foder samt mockar rent åt honom. Sedan åker vi iväg och äter där vi bor. Kommer tillbaka runt 9-10 tiden (beroende på när man startar) går ut och går med honom samt betar. Borstar av honom och plockar i ordning på alla saker. Sätter mig och kollar när de andra rider, fokus fokus. Kollar igenom programet och tänker hur jag ska rida varje rörelse.
 
Går ut och går igenom med OJ OJ innan lunchfodringen, mockar och borstar honom noga. Äter ordentligt lunch, kan inte rida om jag inte ätit bra! En timma innan jag ska sitta upp är jag hos OJ OJ igen, då knoppar jag eller Elin, och ser till att han glänser. 45 min innan start ska OJ OJ vara helt klar, sadlad och lindad. Då går Elin ut och skrittar fram honom, jag läser igenom programet återigen och fixar klart mig.
 Hoppar upp 35 min innan start, brukar vara bäst tid för honom. Börjar jogga honom i låg och rund form, ser till att han svarar framåt och bakåt. Sedan tar jag galoppen, i samma låga form. När allt känns bra så plockar jag upp honom i den höga tävlingsformen. Gör några rörelser, samlar ihop honom och prövar några lägningar för att se att han är helt med mig. Skrittar en stund igen, sedan när ryttaren innan mig går in på banan så rider jag igång honom, då trycker jag i den sista energin!



1 Kommentarer till "- Uppvärmning"

carro Skriver:

Vad har du för storlek (mått) på dina nattpaddar från Back on track? :)

2012-02-20 | 15:00:20





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0