Kapacitet

Fråga: hur vet man hur mycket kapacitet en häst har? Den kan ju liksom ha varit opassande för ryttaren innan, vilket " bara" gjorde att den gick la ist för fei. Hur ser du på detta? :) du är elit!

Svar:
Hej!
Självklart kan det vara så att ryttaren innan inte fått ut allt av hästen eller om hästen fortsatt att utvecklas. Om man ska köpa häst tycker jag själv att man ska provrida tillsammans med sin tränare som man litar på. Om inte tränaren kan följa med så filma! Sedan tror jag att man känner själv väldigt mycket om hästen och du passar för varandra. Jag provred ju bara OJ OJ en enda gång och sa " Han ska jag ha! ;)", visst hade det varit klokare att provrida fler gånger än 1 gång, men nu stod han i Norge och vi hade inte direkt möjlighet att åka flera gånger samt att vi inte vågade riskera att någon annan tog honom innan oss.
Tror man på hästen och sig själv så våga satsa! =)

När jag tänker efter så är jag inge bra exempel på hur man ska provrida.
Prim red jag två gånger innan vi köpte honom, E-type red Elin 1 gång sedan köpte hon honom, Ove köptes genom en film när han sprang rund på banan utan ryttare. Haha, men känslan har alltid funnits där med varje häst!




0 Kommentarer till "Kapacitet"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0