Svar på frågor

Fråga: Vem är din största förebild? :)

Svar:
Jag har ingen största förebild, men däremot beundrar jag många duktiga ryttare. Hur de får hästen att flyga fram se lätt och harmoniskt ut, det är häftigt att se!

Fråga:Har du problem med lastningen av någon av dina nuvarande hästar? Eller har du någon gång haft det?
Vilka är dina tips om man har en häst som ibland under vissa perioder slänger sig ur transporten?

Svar:
Ingen av dom vi har nu har problem med lastning. Men Lilla Prim som jag hade förrut var vi tvugna att byta trailer på! Han fick panik när vi tog ner rampen och kastade sig under bommen flertal gånger. Vi löste det genom att byta in våran och skaffa en annan. Så vi valde en med front utlastning, och det älskade Prim. Men klart att man inte kan byta trailer hursom. Men mycket last träning med foder och godis, samt att kanske bara stå på rampen för att sedan bygga upp längre stunder. Små små steg och massa tålamod.

Fråga: Hur tänker du när det går dåligt när du rider? Gör du någon speciell övning eller ah hur tänker du? :)
Vad använder du för bett?
Hur lång tid tog det för dig att lära känna Oj Oj helt? Känner du att du kan alla knappar?
Hur värmer du upp dina hästar?

Svar:
När det går dåligt tänker jag alltid "det går bättre imorgon!" man måste ha dåliga dagar ibland, när man gör förändringar för att saker ska kunna bli bättre måste det få gå dåligt innan man byggt upp det hela. Går det katastroft dåligt så ger jag de fri tygel och skrittar ut. Annars joggar jag dom bara. Mina har tre delat bett allihopa. Det har tagit lång tid, skulle nog vilja säga att jag känner han nu till 100, men jag får ännu inte ut 100, det kommer ta ett tag till, och jag gillar det, kämpa och nå sina framgångar!!
Jag skrittar alltid ut dom först, sedan joggar jag dom i väldigt låg form, massa övergångar och ser till att de inte ligger på för mycket. Sedan plockar jag upp dom och gör rörelser =)

Fråga: Hur lång är du?
Vad är din favoritfilm?
Hur kom det sig att just du köpte de hästarna du har idag?
Vad är ditt bästa tävlingstips?
Var tävlade du din bästa tävling?

Svar:
157 cm
Film, har ingen, men väldigt många är riktigt bra!
Ödet! =) OJ OJ hittade jag själv i tidningen ridsport och övertalade pappa att följa med mig och Elin att provrida. Föll direkt! Casanova är uppfödd av oss, och Ove var en ren slump, Elin tittade på hästnet och såg Ove, haha över 20 år och köper en B-ponny? Haha men tur det, han är bra fin den där Ove!

Fråga:Hur många besökare har du på bloggen ungefär? :)

Svar:
mellan 400-500 unika och över 1000 sidvisningar. Jag vill komma över 1000 unika läsare, så länka mig på er blogg om ni tycker jag är värd det! ;)

Fråga: Hur lång tycker du man kan vara på en stor c ponny,på tävling?Vad är det högsta procentet du fått?Hur värmer du upp din hästar?När du tävlar,hur länge värmer du upp då?Kan du göra ett inlägg där du skriver hur din tävlingssesong ser ut på dina hästa,tex gren,vart osv?

Svar:
Hur lång man kan vara beror helt på hur hästen bär upp dig som ryttare. Svårt att säga en vis längd =/ Domaren kan ju säga till en på tävling att det inte ser bra ut om man är för lång. Jag tror det är 73% både på OJ OJ och Casanova. Ska skriva inlägg om hur jag rider fram senare! =) Planering för året kan också komma i ett inlägg, blir så långt svar här annars.

Fråga:
Hur bygger du upp ryggmusklerna på dina hästar? Hur ser Oves veckoschema ut?

Svar:
Varierad träning är den bästa träningen! Jag gör allt, hoppar, klättrar , rider ut, dressyr, longerar. Allt för att kroppen ska få byggas och formas genom den olika träningen. Klättring ger biffiga hästar! =)

Ove brukar gå 4-5 dagar i veckan. Brukar se ut såhär en vanlig vecka (jag rider korta pass på Ove, cirka 25 minuter bara)
Mån Uteritt
Tis Dressyr
Ons Vila
Tor Vila
Fre Long
Lör Dre
Sön Hopp eller vila.

Hoppas ni är nöjda med svaren! =)                                



0 Kommentarer till "Svar på frågor"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0