Klasser

Anonym: Jag undrar också en liten sak :)
Jag är helt ny i dressyren men skulle gärna vilja tävla min fina ponny i typ den enklaste klassen!
Hur tar jag mig till vägar? Vad betyder LA och LB osv? Haha fattar ingenting!
Skulle vara snällt om du kunde förklara :)

Svar:
Hej! Kul att du ska börja tävla dressyr! Det kommer ge  dig och hästen mycket =)
LC är lägsta nivån, sedan höjs det till LB sedan LA för att slutligen klättra till FEI: klasserna.
Men varje nivå har flera program under sig, typ LC:1 och LC:2.

Men det gäller att även börja på rätt status på tävling
Lokalt - lägsta
Regional - högre
Nationellt - Högst
Om du rider en LA på lokalnivå betyder det inte att du kommer få samma procent för samma ritt på en regional LA. Utan kräven höjs på dig och hästen för svårare  statur som tävlingen har. Det som märks tydligast tycker jag är att samlingen på hästen höjs för varje nivå. Jag själv tycker det är enorm skillnad vad domarna vill ha för form på regional tävling mot Nationellt. Då ska hästen gå högt och bära sig själv.

Du ska börja på lokal nivå, för att sedan klättra i klasserna för varje gång du uppnått dina mål. Jag har som mål att rida på 64% i varje klass innan jag kliver upp till svårare, annars är jag inte klar för det svårare klassen. Dumt att stressa upp, då blir man bara besviken om det inte går bra. Bättre att göra det på rätt vis.

(Det finns Lätt E och Lätt D också, men de är sällsynta på tävlingarna och Lätt E ingår endast skritt)

För att lära dig programen hittar du en sida här som man lär sig vägarna enkelt och smidigt: http://stallbacken.com/

Hoppas du lärde dig något, och se till att ha roligt, det är kul att tävla! Lycka till!

Pic. Fina OJ OJ men jäkla armar, att jag inte lär mig! :P Kärringhänder hade Emelie sagt till mig, in med armarna och vrid om handen!



6 Kommentarer till "Klasser"

RebeccaV-allroundhasten Skriver:

Första gången jag är inne på din blogg, den är supertrevlig :)

2012-01-11 | 21:00:16
Blogg/Hemsida: http://allroundhasten.blogg.se/
Alva Eriksson Skriver:

visste du att dressyrmupparna läste din blogg? :D

2012-01-11 | 21:11:02
Blogg/Hemsida: http://alvaidae.devote.se
RebeccaV-allroundhasten Skriver:

Jag tittar absolut in igen :) Kom gärna med förslag om vad du skulle vilja läsa förr åsiktsinlägg :)

2012-01-11 | 21:17:47
Blogg/Hemsida: http://allroundhasten.blogg.se/
Lina Skriver:

Hoppas du vet att från och med i år löser man en licens för alla klasser, det vill säga att alla betalar det samma för licensen (undantag då man vid 18 år blir vuxen och betalar mer än barn) för att kunna tävla lokal, regional och nationell. :)



Sen så finns det ju också LD och LE program, även om de mycket sällan finns att ställa upp i dem. Har aldrig sätt det själv, men vet att det finns. :)

2012-01-12 | 17:42:46
Lina Skriver:

oj, kom på att du hade ju skrivit om LE och LD, ahaha, smart jag är:)

2012-01-12 | 17:43:48
Lina Skriver:

oj, kom på att du hade ju skrivit om LE och LD, ahaha, smart jag är:)

2012-01-12 | 17:44:22





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0