svar på kommentar ur dissen

Kommentar: Jag rider alltid med spö, fast jag vet att jag inte kommer behöva det under ritten.
Jag ser inget fel i att rida med spö hela tiden, du beskriver det mer som att så fort man rider med spö så ska hästen bestraffas låter det nästan som.
Ett spö är ett hjälpmedel, helt rätt! Och ska behandlas därefter.
Jag var på praktik till en ELIT ryttare i vintras och vi satt även och snackade en del om hästar, och gav mig tips, dagen jag kom dit, så sa hon direkt åt mig att jag ALLTID ska rida med pisk, spelar ingen roll hur känslig häst du har, du SKA kunna rida med pisk.
En känslig häst ska kunna ha en ryttare som har en pisk i ena handen, fast den inte ens använder den.
Svar: Jag menar inte att bara för att man rider med spö betyder det att hästen kommer att bestraffas, verkligen inte. Jag säger att många ryttare tar spöt ständigt utan att ens tänka på det (jag gjordet förr också) bara för att UTAN att ha en anldening till det.
Ja hästar ska kunna ha en ryttare på sig som har spöt med sig även om den är känsliga även det har jag inte skrivit något om. Utan fortfarande dissade jag det för att jag tycker som jag skrev ovan samt att pisk ska tas till om det behövs annars bör man rida utan. Alla våra hästar kan gå med pisk samtidigt som att de alla kan gå utan. Jag tror att många "fuskar" med framåtbjudningen och ponnier är ruskigt smarta att de ser när man har pisken med sig och går på även fast man inte använder spöt alls, men så fort ryttare släpper spöt så "dör" hästen. Se bara på många hästar på dressyrtävlingar, de går fram på framridningen när ryttaren har spöt med sig även om de inte använder det men sedan när de ska in på banan och måste lämna ifrån sig det så "dör" hästen. Bättre att rida mer utan pisk än med det bör väl alla hålla med om? Men ja det finns bra anldeningar till varför man väljer att rida med spöt.
Dissen var att många rider med det ständigt.
 
:)
 
 
 
 
 


2 Kommentarer till "svar på kommentar ur dissen"

Jenny - åländsk islandshästryttare Skriver:

Tack för svar! :)

Svar: Alltid kul att skriva lite extra och vi hästfolk tycker ju sällan lika ;)
Lina Dolk

2012-06-26 | 13:30:39
Blogg/Hemsida: http://Sweetbyjenny.blogg.se
fia o Ior Skriver:

Använder du sporrar??? Jag använder det,just för att få fram det bästa av Ior. Ior är,som du vet,en tung häst att rida. Har ja sporrar kan ja få igenom mina hjälper,direkt. Använder dem självklart inte i varje steg. Utan använder dem då det börjar bli jobbigt för mig som ryttare att driva min muskelknutte. Rider i olka former. Men bäst gillar ja rullsporrar,blir en finare hjälp ej "pickande" i sidan. Självklart rider ja utan oxå,men absolut ej på träning el tävling. Lycka till på tävlingarna i kväll. Heja er<3. Blogga så fansen slipper vara nyfikna. Kram tanten me bruna stövlar

Svar: svarat i inlägg. =)
Lina Dolk

2012-06-26 | 13:36:56
Blogg/Hemsida: http://irrorman.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0