Galoppbyte

Fråga: hej! bra blogg!
Är inte så superbra inom ridningen och undrar då hur man gör ett galoppombyten? skulle bli tacksam om du förklarade ganska "enkelt"!

Svar:
Hej Klara!
Kul att du gillar bloggen. Men tyvärr kan jag inte hjälpa dig med denna fråga då jag själv endast sysslar med enkla byten. Inte galoppombyten. Jag tänker inte lära min ponnier att göra galoppombyten då det inte finns med i bedöning på tävlingar och det kommer bara trassla till det för dom. Fattar faktiskt inte varför man lär ponnierna att byta (undantag för hoppningen, även om jag inte sett riktigt taktfulla byten utan mer just hoppbyten , men självklart finns det de som kan göra fina och RENA ;) ) då denna rörelse inte ens finns med. Tror heller inte att så många unga ryttare kan lära sin ponny att göra rena och ordentliga byten, utan antinge byter de efter bak eller markbundet eller så ser det bara stelt och onatuligt ut. Men det är min åsikt, alla gör som de själva vill =)





1 Kommentarer till "Galoppbyte"

Nina Skriver:

Jag har tänkt precis likadant. Självklart om man lär sin hopponny att byta men när man tävlar ponnydressyr känns det mest onödigt. Bara risk att det blir byte av misstag :)

2012-03-03 | 21:16:45
Blogg/Hemsida: http://ninafyrman.wordpress.com





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0