Kan någon läsare hjälpa?

Fråga: Hej
Jag undrar om du har erfarenhet av hästar som lägger bettet över tungan och vad men i så fall kan göra?
Anta att hästen är genomgången av tandläkare och veterinär och inget fel finns i munnen och det inte är en unghäst.
 
Svar: Aldrig kul när hästen börjar göra på det viset. Tyvärr så har jag inga erfarenheter utav det, hoppas någon av mina läsare har det istället som kan kommentera något bra!
 
Jag vet att några som har det problemet brukar skifta mycket med bett och nosgrimmor, men jag vet inte effekten utav det. Hoppas du får hjälp med det. kram
 


12 Kommentarer till "Kan någon läsare hjälpa?"

Fanny A Skriver:

Något jag skulle testa är att spänna snokremmen lite hårdare så att hästen inte kan öppna munnen så mycket att den kan få tungan över bettet, men absolut inte spänna nosgrimman hårdare för det!

2012-11-14 | 14:27:21
Alice Carlsson Skriver:

Jag skulle börja med att spänna upp sidostyckena en aning. Testa!
Om inte det fungerar, spänna både nosgrimman och remmen hårdare :)

2012-11-14 | 14:53:09
Blogg/Hemsida: http://systrarnacarlsson.devote.se
Bea Skriver:

Andréas häst Landia brukar göra det och vi brukar bara dra tillbaka tungan under bettet så de går att fortsätta rida, men annars skulle jag säga att man ska sätta nosrem på hästen och spänna ganska hårt. Men jag vet inte för jag tror att dom kan få över tungan ialla fall men man kan ju alltid pröva! :)

2012-11-14 | 17:15:34
Blogg/Hemsida: http://stallwijnbladh.blogg.se
Maja Skriver:

Jag har ingen aning, men jag har läst att man kan testa att spänna upp sidostyckena litegrann, samt testa andra nosgrimmor.

2012-11-14 | 18:17:52
Blogg/Hemsida: http://majawallstrom.blogg.se/
fia Skriver:

Min förra häst,ponny,Danilo gjorde oxå så. Vi red med tungfelsbett el eller ett gummitungfelsbett som man kunde sätta på befintligtbett.. Red med detta 2 ggr..1 ggn med ett 3 -delat gummibett,red 2 ggr med tungfelsbett,sen 1 ggn med 3 delat gumibett..Vanlig reumont,EJ hårt spänd..Då trycker han över tungan direkt..Kanske inte fungerar på alla,men värt o testa. Betten köpte ja på Hööks och börjes...1 månad senare red ja på vanligt 3 delat bett..Lycka till;) Kram tant brun

2012-11-14 | 18:49:30
Blogg/Hemsida: http://irrorman.blogg.se
Louise Skriver:

Har ingen direkt erfarenhet av det själv, men vet att vår storhäst höll på mkt med tungan tidigare. Det löste sig bra genom att dom bytte till ett rakt bett ist :)

Annars finns det speciella tungfelsbett (ser ut typ som en stor metallfluga mitt på) som finns att köpa. Annars kan man kanske testa att sätta på ett tungfelsgummi (finns bl.a. här: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=590117&deptid=92&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC) som ska förhindra just att dom lägger tungan över bettet. Har som sagt var ingen egen erfarenhet av detta men det kanske kan vara värt att testa? :)

2012-11-14 | 18:53:14
Jessica Wadst Skriver:

Hade själv en som gjorde så innan och det finns ju tungsticka som gör att dom inte kan lägga tungan över bettet (Men det får man inte använda på tävling) om det inte skulle hjälpa med att spänna in tränset. Det tror jag många gör fel, att dom har tränset alldeles för stort, har sett många som har det (enligt mig). Ett annat tips är remontnosgrimma, då kan dom inte gapa och får då mycket svårare att lägga tungan över. Trotts att det är fult (enligt mig :p) med sån nosgrimma är den nog min favorit, använder/har använt den på flera hästar.

Ett sista tips som jag nog är den ända som tipsar om här haha :P är en grej som kallas bettlyftare. Den används inom galoppen och är en mildare variant av tungstickan. + att den är tillåten på HOPPtävlingar (har själv ridit med sån) såhär ser en sådan ut: http://kalmarstravshop.jetshop.se/pub_images/medium/13750_686.jpg
skulle det nu vara någon som vill tävla med en sån här i hoppning så vet dom flesta inte att en sån här grej finns och tror därför inte att det är tillåtet MEN om det INTE står med i reglementet att det ÄR otillåtet så får det användas. Jag har till o med pratat med ridsportsförbundet om det :)
en sista åtgärd om något inte skulle fungera är ju tungband som även detta används inom galoppen (ja, jag kommer från galoppen :p) men många ridhästfolk tycker det är för dramatiskt men det görs ju för hästens bästa ändå. Visst dom som inte har haft tungband innan brukar krångla med det i början men sen vänjer dom sig och är bara glada att dom slipper dra tungan över bettet eller svälja den istället :)

nu blev detta en extremt lång kommentar med lite allmän information med hoppas jag kom med några nya tips :)

2012-11-14 | 19:32:05
Blogg/Hemsida: http://jessiewadst.blogg.se
Lovisa Skriver:

Man kan prova ett tungfelsbett eller skifta mellan olika bett så att man kanske hittar något som hästen inte lägger tungan över.
Man kan också prova att ha dubbla snokremmar och dra dom lite hårdare än vanligt för att förhindra att tungan kommer över.

2012-11-14 | 19:33:12
Blogg/Hemsida: http://lvdressyr.blogg.se
Jenny - Åländsk islandshästryttare Skriver:

Yra brukade göra det förut, så jag for in till stan och skulle köpa ett sånt där tung-bett, dock hade de inte i hennes storlek så jag köpte en sån där man sätter fast på bettet.
När vi testade det så tyckte hon inte alls om det, och det är lite kul. För de känns nästan som om hon tog det som en "läxa", att hon får den där i munnen om hon lägger tungan över bettet, för hon har aldrig lagt tungan över efter vi använde den 1 gång.

2012-11-14 | 19:50:21
Blogg/Hemsida: http://sweetbyjenny.blogg.se
Anonym Skriver:

testa rida bettlöst ibland och med bett ibland? :)

2012-11-14 | 20:46:45
wilma Skriver:

min b ponny gjorde så och det hjälpte snabbt med att sätta på en islandshästnosgrimma, eller sätta i tungfelsgummi!när hästarna väl gör det är det ju som en vana för dem och det är ju svårt för dem att sluta så ge det lite tid så brukar det släppa, brukar också kunna funka att sätta på bettpasta på bettet så har dem annat att göra än att fxa med tungan;)

2012-11-15 | 08:06:29
evelina Skriver:

remont nosgrimma

2012-11-15 | 14:42:48





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0