Packning/meeting

Fråga: Hur du gör till meeting, när du packar inför meetinget, från att ni kommer ditt (hur ni gör då), dina starter och så :D
 
Svar: Absolut här kommer ett inlägg om hur jag gör :)
 
Jag börjar alltid med att packa redan i början av veckan, just för att hinna gå igenom all utrustning och hinna tvätta upp allt till både mig och Oj Oj samt putsa upp utrustningen till topp! Som mitt mål är att "kan man inte vinna, får man vara snyggast" ;)
 
Det ger ett väldigt gott intryck när man kommer till tävling och allt packat ordentligt och man har ordning på sina saker. Helt och rent ska det vara.
 
Oftast är ju meeting över helgen, och då åker vi oftast fredag förmiddag eftersom att långa resor kan göra att hästarna bli lite trötta. Så det är bättre upplägg att komma dagen innan så man har gott med tid på sig samt att Oj Oj får vänja sig vid anläggningen. Jag tränar alltid för Emelie antinge samma dag vi åker på hemmaplan eller dagen innan, för mig funkar det bäst att endast leda honom och visa banan för hand. Jag tycker det är lite jobbigt att rida för många på framridnigen och det är svårt att följa sin plan då.
 
Oj Oj är alltid prio ett när vi är iväg, men eftersom alltid Elin och Mamma är med så är det inte så svårt att hinna med, när vi kommer fram brukar jag leda honom ordentligt så han får röra på sig, under tiden bär elin in alla saker till uppstallningen och fixar boxen, hänger upp vattenhink samt fyller boxen med spån. Mamma anmäler mig och mockar ur trailern samt parkerar den. Vi sätter alltid upp boxgardinen för att Oj Oj ska kunna gå undan och få lite lugn och ro bakom den.
 
Under hela helgen så ser vi till att Oj Oj får gå många promenader samt komma ut ur boxen och äta gräs, eftersom hästarna är vana att inte vara inne så mycket så gäller det att göra det så bra som möjligt för dom.
 
Sedan under tävlingsdagarna så har vi en plan som vi inte avviker ifrån (ibland är man tvungen om det inträffar saker) men annars följer vi den så gott vi kan. Jag knoppar alltid själv och Elin ser över utrustningen och ger den en sista uppsnyggning.
 
Exakt 40 minuter innan hoppar jag upp på Oj Oj, då har Elin skrittat fram honom och jag har fixat iordning mig själv och gått in mentalt för vad som ska komma. Tänkt igenom hur jag ska rida fram samt hur jag ska göra på banan.
 
Efter ritten skrittar oftast mamma av Oj Oj, jag själv dricker och andas hehe, eftersom jag kan vara rätt nervös så behövs det kan jag lova. Sedan går jag och Elin igenom vad som var bra och vad vi missade.
 
Sedan spolar vi av Oj Oj och tar hand om honom. Ger han lite extra godis och så.
Vi ser alltid till att hålla fodringstiderna när vi brukar fodra hemma, ibalnd får man planera om lite beroende på när man ska starta, men annars är det bäst att ge då hästen brukar få så den är nöjd och belåten.
 
Oj Oj är alltid lindad med back on track på meeting då det är tufft för dom att få dessa fei.klasser och prestera max.
 
Några bra tips inför tävling är:
Ha ordentliga packlistor så man inte glömmer saker hemma- typ tränset som jag gjort hehe
Barnolja glänser väldigt bra i knopparna samt savansen
Var väl förberedd
HA KUL!
 
Hoppas ni fick lite inblick hur jag gör inför ett meeting.
 


2 Kommentarer till "Packning/meeting"

Frida Skriver:

Flotte ponnier du har! Men har du tenkt på hva du gjør når du ikke er ponnirytter mer, har du planer om å kjøpe hest da? :)

Svar: svarar i inlägg =)
Lina Dolk

2012-11-13 | 21:06:22
Frida Skriver:

Flotte ponnier du har! Men har du tenkt på hva du gjør når du ikke er ponnirytter mer, har du planer om å kjøpe hest da? :)

Svar: tack snälla!
Lina Dolk

2012-11-13 | 21:06:22





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0