Beröm

Fråga: Hej Lina Ebba här! Jag ska äntligen få låna en häst och prova på =) Han heter Lipton och är tränad lite western. Och om man vill få fart på han måste man släppa lite på tyglarna vilket jag inte är van med och skulle vilja lära honom att när man tar tag i tyglar ska han ej stanna. Har du några tips =) Från Ebba P.S jag åkte för bi din gård och såg E-type, Ojoj, Kilian och Owe de är sååå söta ju!
 
Svar: Hej Ebba!
Kul att du har fått en foderhäst, önskar dig all lycka med den!
Det gäller att man är konsekvens med sina hjälper och förhållningar, man måste vara väldigt tydlig med vad man vill, och rätta de när de inte förstår på dett bra vis SAMT det viktigaste berömma när de gör rätt.
 
Du får tänka att du sitter på en unhäst som inte kan så mycket och att ni ska lära er tillsammans. Det spm är viktigt i det här fallet är att du inte ger både hand och skänkel samtidigt för då förstår inte hästen. Ta hjälp av någon om det är svårt i början. :)
Hoppas det blir lättare när ni lärt känna varandra! :) KRAM
 
 
Beröm är bästa sätt att lära sin häst på!
 


2 Kommentarer till "Beröm"

Sandra Skriver:

Beröm kommer man absolut längst på !
Men visst är det lätt att tjura ihop nån gång på hästen men det är bara att ta nya tag. Kram

Svar: jag brukar skritta ut när allt går åt skogen just för att inte råka sura ihop på hästen. hehe sen tar jag nya tag dagen efter =)
Lina Dolk

2012-10-18 | 18:22:03
Blogg/Hemsida: http://motosidressyr.blogg.se
Ebba Skriver:

Tänkte bara säga att pappa sa i bilen att när han jobbade åt din pappa så brukade han mata dig med en liten knäckebrödsbit med massor av smör!! =) Hihi tack för tipset du är min förebild =) KRAM

Svar: hehe det var inte snällt gjort :P
Lina Dolk

2012-10-19 | 18:00:43





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0