eget ansvar

Åsiktsinlägg- eget ansvar
 
Jag tycker att många ryttare bör ta lite mer ansvar i allt som har att göra med sitt tävlande/samt hästen att göra. Jag vet många som inte har en susning om hur ofta hästen ska skos, hur man anmäler till tävling, när ska hästen avmaskas/vaccineras.
 
Visst finns det "snälla föräldrar" som ordnar sånt, men hur ska vi unga ryttare då lära oss att ta ansvaret som man faktiskt har när det gäller häst, 24 timmar om dygnet.
 
Mamma hjälper mig absolut, men det hon hjälper mig med är sånt jag ska klarar av själv. Oftast är det mamma som sitter och bevakar vid datan när anmälan till tävling släpps, galet vilket tryck det är att komma med till somliga tävlingar.Men hon gör det för att jag är i stallet oftast den tiden.
 
Jag vet exakt vad mina hästar äter för foder och varför de gör det. Jag vet hur jag ska lägga upp träningsschema inför tävling med varje häst för att den ska kunna göra sitt bästa.
 
Jag har sett ofta på tävling då det är föräldrar som leder runt på ponnyn tidiga på morgonen när det är meeting, jag har sett föräldrar som knoppar, föräldrar som sadlar, putsar, ryktar,mockar, bär foder och listan kan göra väldigt lång.
 
Visst har jag det lätt med att Elin oftast alltid är med mig på tävling, men jag kan göra allt själv och jag vill göra sakerna också. Allt som har med att förbereda gör oss tryggare och säkrare på hästryggen tror jag. När man står där och knoppar så binder man en kontakt med hästen, jag brukar prata och sjunga lite för hästen för att den ska slappna av och känna sig trygg.
 
Har man stenkoll på allt själv så är det du som ryttare som utvecklas, man lär sig under tiden av sina misstag, ingen är fullärd ifrån start och man blir väl det aldrig när det gäller hästar :)
 
Du som ryttare ska veta hur länge du ska rida fram, hur du lägger upp framridningen, vad för utrustning som funkar bäst.
 
Har man koll på allt runt om, har man vunnit mycket -tro mig!


3 Kommentarer till "eget ansvar"

Matilda Skriver:

Så Sant!! :)

Svar: =)
Lina Dolk

2012-10-25 | 19:30:46
Anonym Skriver:

Bra skriver !:)

Svar: =)
Lina Dolk

2012-10-25 | 20:18:01
Sandra Skriver:

Det du skriver är helt rätt men jag skulle inte hinna med mina hästar om jag skulle göra allt själv. Jag är oerhört tacksam att mina föräldrar hjälper till. TDB sköter mamma men jag väljer tävlingarna. Framridningen sköter jag själv mamma kan säga "byt varv" typ men annars helt själv. jag får hjälp men sköter helst hästen själv på tävlingen. Har man mer än en i samma kategori kan det ibland bli körigt annars.

Svar: Ja när man har flera hästar så är det svårt, men det gäller att planera och ligga steget förre så hinner man oftast! =)=)
Lina Dolk

2012-10-25 | 22:33:01
Blogg/Hemsida: http://motosidressyr.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0