svanskappa

Fråga: Har du någon erfarenhet om svanskappor? Har en häst nu som det är omöjligt att få sadeln att ligga still på. Vi håller nu på att vänja henne vid svanskappa. Vi tävlar dressyr och jag har hört att hästarna får sämre gång och får svårare att samla sig med svanskappa. Vad tycker/tror du?
 
Svar: Hej!
Jag har ridit med svanskappa på min b-ponny Farabella, och nej gången blev inte sämre. Först och främst, ta hjälp av kunnig sadelutprovare som ska se över att hitta en sadel som inte glider fram och som passar hästen, ibland får man pröva 20 olika sadlar för att hitta just "den rätta" sadeln. Men i värsta nödfall så är det bättre att rida med svanskappa än låta sadeln gilda fram. Det finns ju även sadelgjordar och antiglidpaddar som kan hjälpa innan svanskappan måste åka på.
 
Låter man sadeln glida fram lite så hindrar man hästens rörselsemönster och det låser hästens gångarter mer tror jag än att använda svanskappa. Och sitter svanskappan rätt så är det ingen fara att använda det har jag hört av kunnigt folk =)
 
 
 
 
 
 


2 Kommentarer till "svanskappa"

Fanny A Skriver:

Testa att köpa en eric le tixerant-sadelgjord annars. Den är dyr, men har funkat väldigt bra på mina hästar när sadeln har glidit fram:).

Svar: ja den hade jag med, gav hyfsad hjälp!
Lina Dolk

2013-08-11 | 08:25:42
Fanny A Skriver:

... Eller så kan man testa att ha en fårskinnspadd under sadeln, det har också hjälpt för mig.

2013-08-11 | 08:27:18





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0