träningsschema

Något jag själv lärt mig det senaste året är vikten av att planera ett träningsschema om hur varje häst ska gå.
Jag tror det är därför mina hästar har lyckats gång på gång nu på tävlingarna.
 
Förr kunde jag stå i stallet när jag gjorde klart Oj Oj för ridning och tänka "hmm ska vi rida ut idag eller träna ett dressyrpass idag" Jag skrattar åt det nu, för det är väldigt stor skillnad på att rida ut eller träna drerssyr.
Visst kan det bli ändring i schemat, det kan bero på att hästen känns trött eller stel eller att den kändes så jädrans bra igår så idag skrittar vi bara ut eller vad som, men det finns alltid en anledning till att jag gör en ändring isf.
 
Sedan har jag även mål för varje häst, Puff hade jag som ni vet mål att på en månad skulle travökningarna bli bättre, nu har jag att skolorna ska bli bättre. Jag har småsaker hela tiden att bättra. Jag säger aldrig att nästa månad ska jag kunna gå upp ett program  utan först måste alla delar sitta i träningen innan man ens kan tänka gå upp i klassen. Allt kan man självklart inte klockrent det är omöjligt, men man ska kunna ha gjort förbättring hemma på träningen innan man ger sig ut på tävling.
 
Nu är jag heller aldrig rädd att ge hästarna vila några längre dagar, utan jag vet att det kan göra gott för hästarna med ett break och sedan börja om igen. Antingen för att de tränats/tävlat mycket under en period eller om hästen lärt sig mycket nya saker på kortare tid så kan de behöva villa några dagar för att smälta det hela.
 
 


6 Kommentarer till "träningsschema"

Sandra Skriver:

Är du och Elin lika duktiga på att rida? :)

Svar: jag är bättre på att tävla och visa upp hästarna med elin är bättre på att rida dom mjuka och fina hemma, så vi kompletterar varandra väldigt bra =)
Lina Dolk

2013-08-08 | 13:12:53
Elin Skriver:

Hej! skulle du kunna berätta lite om Puff i ett inlägg, t.ex hur ham är att rida, hur det kommer sig att han kom till dig osv? Skulle vara superkul att få läsa!
Tack för en bra blogg

Svar: fixar det =)
Lina Dolk

2013-08-08 | 14:00:00
Annika Skriver:

Super fin ponny! :D

Svar: tack!
Lina Dolk

2013-08-10 | 22:46:08
Blogg/Hemsida: http://blogofphoto.webblogg.se
Josefine Skriver:

fin blogg!

Svar: tack snälla!
Lina Dolk

2013-08-10 | 22:47:41
Blogg/Hemsida: http://josefinelundvall.blogg.se
Emelie Skriver:

Super fin header och blogg! :)

Svar: tack så mycket!=)
Lina Dolk

2013-08-10 | 23:01:00
Blogg/Hemsida: http://horsesandwe.blogg.se
FrökenTV, bloggen om tv och film Skriver:

fina

Svar: tack snälla!
Lina Dolk

2013-08-11 | 00:25:05
Blogg/Hemsida: http://efji.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0