Broddar

Se frågan:

Detta med broddar är väldigt omdiskuterat hur man ska göra. Så som vi bor är vi tvungna till att ha broddar och snösulor för det är så pass mycket snö och ishalka ute så det skulle helt enkelt inte kunna gå med dom till hagarna utan att de halkar.

Man får helt välja vad man tycker hjälper bäst. Jag ser det som att om de halkar och fläker sig så kan de bryta bena, och om de inte bryter sig så är fläkskador svåra att läka och de kan gå upp flera gånger om man har otur och det vill jag inte komma till såklart med broddar minimerar vi risken för det, men som du säger kan de trampa sig istället med broddarna. Men då väljer vi att ha boots i hagen samt ridningen och transport så försöker vi undvika det så mycket som möjligt. 

Vi skulle aldrig släppa ihop en ny häst med våra nu när hästarna har broddar om de skulle sparka varandra.

Vi broddar inte av när vi kommer in i ridhus för då är vi tvungna att brodda om direkt när vi ska ut.

Jag har inte märkt skillnad på gångarterna på någon häst jag rider att se skulle bli sämre när broddarna är på.
Sedan är det ju många diskussioner om vad som är bäst med 2 broddar i trakterna eller 4 i varje sko. Alla säger olika ex att det sliter mer på senan om man har 4 broddar men om man har 2 broddar så blir vinkeln tokig. En djungel allting så man får hitta det som passar en bäst och köra på det :)
Vi har två broddar i varje sko just nu och det funkar bra.

Skulle jag åka på en stor inomhus tävling nu där man hade stall ,ridhus och tävlingsbanan under samma tak så skulle broddarna åka av.





0 Kommentarer till "Broddar"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0