hårt/löst

Fråga: Är du en sån som spänner nosgrimman hårt eller med 2 fingermetoden? Vet flera toppstall med elitryttare (dressyr) som spänner nosgrimman + achenremmen så hårt dom kan. Hur gör du?
 
Svar: Hej!
Jag spänner nosgrimman lagom eller vad man ska säga. Jag spänner inte för hårt men heller inte med "2 fingermetoden" Men jag ser många som rider med utrustning som sitter alldles för lös och vilket då snarare ger sämre effekt än att rida utan. Sedan ser jag såklart folk på tävlingar som har dragit ihop nosen ordentligt också men det finns ju faktiskt överdomare på plats som har koll, särskilt på nationell nivå är man inspekterad.  Nosgrimman hjälper till att hålla bettet på plats samt att undvika en orolig mun, Men nej jag drar inte hårt. På NM kollade de munnen direkt efter ritterna och då hade de nog sagt till oss om vi drog för hårt. Lagom är bäst ;)
 
 


1 Kommentarer till "hårt/löst"

Fanny Skriver:

Hur menar du att en löst spänd nosgrimma ger sämre effekt än att rida utan?

Svar: Det jag menar är att varför rida med nosgrimman om man inte spänner den som man ska? Då glider den och sitter där den inte ska. Spänner man inte den kan man lika gärna rida utan för då ger den ingen effekt. :)
Lina Dolk

2013-12-28 | 18:04:20





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0