rida ut

 
 
Kommentar: Hej Lina! Jag har en fråga och hoppas du kan hjälpa mig, jag har en häst som är väldigt het och när vi rider ut och jag går först så efter några meter så kastar hon sig och vägrar gå först, hon tar skydd genom hästen bakom och går på den så jag inte kan göra något typ. Sen börjar hon snurra i ringar när hon inte vill gå förbi något, jag ska testa ha med mej ett spö men med tanke på att hon är väldigt het så har jag inte haft det innan. Har du några tips på hur jag kan få henne sluta vara så spänd och tittig, hon har blivit bättre och är inte lika spänd längre, förut kunde jag inte få henne gå i lugn skritt utan hon trippade och travade hela vägen med bakbenen men nu kan hon skritta normalt och även trava fint o så. Sen undra jag om du hade några bra övningar man kan träna på för att få de mjuka och fina :) din blogg är väldigt bra och hoppas du kan hjälpa mig :) kram
 
 
 
Svar: Hej!
Jag har haft hästar som är väldigt heta när man rider ut, men de alla har faktiskt sansat sig ordentligt vid utridning och är nu trygga i det. Jag tror att det gäller att börja om ifrån början med din häst, se till att du har en riktigt trygg och lugn häst som ledhäst och sällskap med dig. Rid bara ut korta bitar och kanske enbart i skritt, känner du att du har kontroll kan du trava, men bara om det är du som bestämmer takten och farten. Om hästen stannar och tycker något är läskigt, gör ingen stor grej av det, låtsas som att det regnar, det är ingen förlust att hoppa av hästen och leda förbi den om det går bättre och klappa lugnt på den. Nästa gång kanske du kan rida förbi den saken som gav obehag. Strunta helt i spöt när hästen är så pigg det ger nog inga bra effekter iaf.När de är rädda och larviga, brukar jag få fokusen tillbaka att rida skänkelvikningar över vägen så de har fokusen på mig istället för det obehagliga. Se till att du alltid har mycket tid på dig så du aldrig blir stressad av situationen.  Kanske har någon av mina läsare något bra tips åt dig?
 


1 Kommentarer till "rida ut"

E Skriver:

Tack för svaret, nej det med spöt funkar inte, hon blir bara stressad o orolig, det funkar mycket bättre nu när jag ridit ut rätt ofta, jag tror de kan ha varit att hon testade mig lite plus att hon är stressad. Idag på hem vägen kunde jag rida först hela vägen hem, jag brukar leda henne och hon blir lugnare, då hon alltid är lugn från marken. Hon är världens snällaste häst att hantera från marken men så fort man hoppar upp så flödar verkligen energin, hon blir super taggad vid hoppning o vill gärna vara överallt, hon är känslig i munnen så man får byta bett rätt ofta o de är lite svårt att hitta ett bra, jag har fått tips av min tränare så ska testa på. Kram

Svar: hoppas du löser det hela och pollen lugnare ner sig lite =) KRAM
Lina Dolk

2013-07-04 | 22:30:33





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0