galoppfattningar

Kommentar: Hej! Kan du förklara hur man gör en perfekt galoppfattning haha? Min häst försöker bara smita undan det hela tiden och bara travar iväg. Jag har försökt att göra fattningarna på böjda spår men det blir ändå inte så mycket till hjälp. Han är ganska lat och jag vet inte hur jag ska få honom att bli pigg och alert. Om du har något tips betyder det guld! Hur fin och rolig blogg som helst har du! Jättekul när du kommer med några små tips ibland och svarar på kommentarer som man får bra hjälp av!
 
Svar:
 
Hej Emma!
Jobbigt när det tar lite stopp i utvecklingen. Jag tränar som du skriver att fatta fattningarna på böjt spår om hästen har svårt för galoppfattningar, just för att få bogarna rätt ställda samt att de bara ska "rulla in" i galoppen. Det jag tror många/ även jag!, gör fel är att man ökar på traven för mycket så att det nästan blir slängtrav innan, och att man bara driver på och inte gör den riktiga hjälpen.
 
Det gäller att ha de i bra balans och sedan själv sitta rätt i sadeln och komma rätt själv med hjälperna. De hästar som är svårare att fatta på brukar jag leka med fattningarna när jag rider ut just för att inte göra en stor grej utav det och berömma mycket när de fattar, sedan gör jag om hela saken.
Lycka till hoppas att det löser sig!
 
 
 
 


1 Kommentarer till "galoppfattningar"

Emma Skriver:

Tack så mycket för att du svarade! :D

Svar: självklart, gör mitt bästa iaf :P
Lina Dolk

2013-06-13 | 12:21:21





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0