höjden

Fråga: Hej! Hur tränar du Oj Oj för att han ska lyfta så där fint på frambenen? Så tacksam för svar. :-)
 
Svar: Jadu, han har ju väldigt mycket gång i sig, men det gäller att underhålla den. Och alla hästar kan lära sig trava och galoppera bättre, skritten är svårast att påverka.
 
Jag rider mycket över bommar med olika avstånd så han ska få ta i på olika avstånd samt lära sig lyfta på hovarna, sedan gäller det att ha hästen i "uppförsbacke" att man har de ordentligt på bakbena men en bra eftergift i handen, då kommer höjden. Sedan gäller det även att kunna hitta de småstegen just för att kunna variera steglängden, svårt i början men lätt sedan när man själv som ryttare förstår.
Luddigt svar hoppas det hjälpte något =)
 
 
 


1 Kommentarer till "höjden"

Emma Skriver:

Hej! Kan du förklara hur man gör en perfekt galoppfattning haha? Min häst försöker bara smita undan det hela tiden och bara travar iväg. Jag har försökt att göra fattningarna på böjda spår men det blir ändå inte så mycket till hjälp. Han är ganska lat och jag vet inte hur jag ska få honom att bli pigg och alert. Om du har något tips betyder det guld! Hur fin och rolig blogg som helst har du! Jättekul när du kommer med några små tips ibland och svarar på kommentarer som man får bra hjälp av!

Svar: kan försöka :P
Lina Dolk

2013-06-10 | 20:36:29





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0