tung i handen

Kommentar: Hejsan lina, din blogg äger verkligen o du är en stor inspo för mig! Hursom så är min ponny jätte stel typ, hon söker dig ner men sen så blir hon bara tung. Har prövat göra mycket övergångar man hon blir ändå tyngre o tyngre i handen o orörlig. Hur skulle du ha gjort?  :)
 
Svar: Kul att du gillar bloggen! =)
Hrm jobbigt för dig, aldrig kul när hästen hänger sig och lägger sig på i handen. Men du verkar göra rätt, övergångar är a-o när hästen lägger sig i handen har jag fått lära mig. Men ett tips är att strunta i att hästen ska "gå på tygeln" utan om hästen hänger sig, lyft upp handen lite och låt den gå över tygeln just för att bryta det hon gör just nu med dig. Och fortsätt med dina övergångar och då endast se till att hästen svarar lätt ner i skritt och sedan är kvick igen när du lägger till skänkeln utan att bry dig om formen. Det gäller att hästen alltid har energin bakifrån (bakbena) med sig då brukar de blir lättare fram också och söka sig till en bättre form som hästen bär sig själv i.
 
Lycka till!
 
 
 
 
 
 


1 Kommentarer till "tung i handen"

Anonym Skriver:

Det handlar om teknik. Kunna driva hästen upp i formen och göra små lättande rörelser med handen som visar att "jag håller inte upp huvudet åt dig".

2013-06-14 | 22:17:13





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0