samlad galopp

Fråga: Har du någon bra övning att göra för att få bättre ökningar? Min häst knackar bara hovarna & springer fort.... Vad kan jag göra? Sen vill jag samla i galoppen men nörbjag samlar bryter han av... Även om jag har mycket ben och är mjuk i handen, svara gärna i ett inlägg
 
Svar: Jag har gjort rätt många inlägg om travökningar i bloggen då många har frågat efter tips, så sök efter de! =)
Att samla galoppen till en mer samlad galopp och få till hästen mer bärig och göra luftiga språng handlar om styrka hos hästen. Och din verkar brista i det då de bryter av när de inte orkar.
 
När jag tränade Puff med att få hans galopp mer samlad och bärig så gällde det att göra det väldigt korta stunder, det kan räcka med att få den samlade galoppen 3-4 språng och sedan beröma och släppa ut galoppen. För begär man för mycket ifrån början så förstår de inte vad du vill och de orkar helt enkelt inte. Hellre 4 bra språng än 10 ok. Jag tycker det är lättast att göra det på volten för då kan man minska volten när man ska samla dom och sedan ut igen på den större igen när man fått önskad effekt.
 
Det är häftigt när man får till den samlade galoppen ordentligt, som på Oj Oj. Han sätter under bakbena ordentligt och höjer framdelen ordentligt och det känns som vi växer minst 20 cm i den samlade galoppen ;)
 
 
 Här är en film när jag började träna den samlade galoppen på Puff. Och det gjorde vi först efter vi hade konditionstränat mycket och att han hade en bra grundgalopp.
Hoppas detta inlägg hjälper dig lite =)
 
 


1 Kommentarer till "samlad galopp"

Frida knutsson Skriver:

Bra inlägg, jag sökte på samlad galopp och fick upp din blogg. Riktigt bra beskrivet :)

Svar: Kul att du gillade det :)
Lina Dolk

2014-02-07 | 21:20:21
Blogg/Hemsida: http://knuttisen.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0