Unghästar

Fråga: hej Lina! du verkar vara kunnig osv så jag frågar dig en viktig sak. Jag har en ung ponny på 4 år men blir 5 nästa år. Jag har ridit in den själv med hjälp av mamma och nu så vill jag ut och tävla med henne nästa år och jag SJÄLV är nybörjare!
Har du några bra tips som jag kan ha med mig under våran resa??
Hur man ska göra första gången? Hur man ska komma ihåg banan? för att inte bli nervös? och en massa andra tipps till nybörjare!
Ha det bra och lycka till i helgen!
 
Svar: Åh så roligt med att tävla en unghäst, då kan du forma den precis som du vill att det ska bli som tävlingsponny. Ett väldigt stort ansvar men så roligt!
 
Det viktigaste är att låta det hela ta tid, man kan inte stressa igång sakerna utan se till att grundsakerna sitter och sedan får man utgå efter det och träna vidare. Det gäller att din ponny får förtoende för dig och du hjälper den på tävlingsplatsen att finna lugnet och viljan. " Man får hålla de i handen och visa trygghet"
 
När jag började med mina ungponnier så såg jag först till att de var vana att komma till nya miljöer, jag hyrde in mig i olika ridhus och tränade där. För det kan vara otäckt för dom annars att in och prestera om de inte är vana att vara på andra ställen. Miljöträning helt enkelt och då blir de vana att transporteras utan att stressa upp sig för mycket heller vilket ger mer energi kvar till ritten.
 
Dagen innan ser jag alltid till att trailern är ren och spånad samt att hönät hänger uppe och att foder samt vatten är redo att följa med. Jag har packat mina saker och putsat allt ordentligt så de saker som går förbereda är färdigt.
 
Sedan så är det viktigt att man inte rider fram för länge, att få en häst att tycka det är roligt gör man med orken kvar och det ska kännas lätt för den yngre hästen. Så jag brukar leda hästen för hand på framridningen så den får skrittas utan ryttare och spana in sakerna. Sedan brukar jag bara sitta på den 15 min innan start (somlga behöver längre tid men de flesta räcker den korta tiden)
 
Att du själv sedan har en plan exakt hur du vill att det ska gå till, ex:
 
06- fodra, mocka
07 - rykta och knoppa
07.40 åka till tävlingsplatsen
 
Du kommer fram till tävlingen så anmäler du, kollar in tävlingsplatsen och lägger upp i huvudet hur det ska gå till.
10.05 lasta ut
10.25 börja leda fram hästen för hand
10.35 hoppa upp pch rida fram, här gäller det att vinna tryggheten och fokusen på ponnyn.
10. 50 start! Spänner hästen sig när du kommer in så jogga den i rund och låg form och klappa den så brukar de lugna ner sig. Sedan gör det bästa av det hela
 
Jag tycker att planeringen är a-o när man ska iväg, då vet man vad som gäller utan att det blir stressigt eller helt fel mot vad man vill.
Följer du din planering så blir du oftast inte så nervös heller för då fokuserar du hela tiden på det rätta och glömmer bort allt runt om. Och man tävlar för sig själv så du har inget att vara orolig för =)
Efter tävlingen när man kommit hem brukar jag tänka igenom det som gick bra och vad jag vill förändra till nästa start.
 
Ett bra sätt att lära sig programmet är att söka på youtube den klass du ska rida så ser du andra ekipage hur de utför ritten. 
Beröm beröm beröm på din ungponny! Den lär sig mycket snabbare om du är snabb med att klappa om den så fort den gör rätt.
 Stort lycka till och se till att ha roligt med din ponny! :D


3 Kommentarer till "Unghästar"

Hanna Skriver:

Hej lina! Tänkte också fråga dig en sak, och tänkte fråga dig just för att du ridit och haft så många olika hästar. Jag och min ponny som tävlar på regional/nationell nivå har haft problem hela året med enkla bytena. Hon har tävlat innan på nationell nivå och kan göra klockrena byten, och jag kan också. Det är bara en sak hon fått för sig, antingen så skrittar hon jätte "ormigt", alltså ojämnt tempo och absolut inte rakt mellan galoppen, eller så stannar hon eller travar iväg. Har testat ALLT känns de som och många olika duktiga tränare har hjälpt mig, men inget funkar bra. Trav-skritt-trav går jättebra, de är just de att hon vet vad hon ska göra i enkla bytena så hon blir så taggad att de inte går att rida henne. Vad skulle du testa att Göra?
Grattis till dina framgångar och lycka till i framtiden, du är superduktig och det ser så lätt ut när du rider! Kram

2013-11-04 | 14:50:43
Jossan Skriver:

Väldigt bra inlägg! Du verkar vara en väldigt klok tjej och vet verkligen vart du ska! Stort lycka till med Oj Oj och fortsätt som du gör, då kommer det att gå hela vägen!! Kram

Svar: vilka värmande ord, stort tack!=)
Lina Dolk

2013-11-04 | 20:51:28
Lina Skriver:

TACK SKA DU HA LINA!!!!! du är så kunnig och jag blir glad över att jag fått tipsen! Tack och självklart så ska jag jobba vidare med pin lilla prinsessa haha!
Mvh Lina :D

Svar: roligt att du uppskattade svaret =)
Lina Dolk

2013-11-05 | 12:11:19





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0