Emelies svar

Vad har du för mål med ditt tävlande, kortsiktiga och långsiktiga? 

Drömmen om OS har alltid funnits med, jag ser det som att jag lever i en OS satsning eftersom jag åker och tränar för Anky. Bara att få vara med om denna resa är helt fantastiskt. Årets mål var att rida på 66% internationellt, vilket jag nästan uppnådde nu i årets första internationella tävling i Holland med Anky. Så nu vill vi komma dit några gånger till. 

Förebilder inom ridningen?
Anky van Grunsven 

Vad är linas plus och minus som ryttare?
Kort kan man säga att Lina är i sin egna lilla bubbla då hon inte påverkas av saker runt om, vilket är bra, dock kan det bli till hennes nackdel då man som tränare ska försöka ta sig in i den bubblan och kunna påverka henne  ;) 

Emelie hur många SM guld har du egentligen?;)
Jag har 12 st SM guld! 

Hur ska man tänka om man vill träna bra travökningar?😃
I travökningarna är det enda gången jag tar lite mer kontakt i hästens mun då den behöver mer balans för att våga länga på benen. 

Emelie! Vilken är din största framgång?
Jag tycker min största framgång är det jag gör just nu. Jag tävlar GP på min egenutbildade häst  Briman. Och jag måste påminna mig själv varje dag hur lyckligt lottad jag är som får göra det :) 

Hur länge har du ridit? 
Jag har ridit sen jag var 2 år, min första ponny hette Piffen. 

Har du haft ponny? 
Har du tävlat ponny? 
Vad är det högsta du har tävlat på ponny? 
Vilken är din största framgång med ponny? 
Vad hette ponnyn som du hade mest framgångar med?
Jag vann bubbelt SM guld 1998 på King Co och Juno. Efter det har jag flera SM guld, NM medaljer och EM starter på ponny. Jag var med i landslaget från jag var 12 tills jag var 16 år. Ponnysarna jag hade mest framgångar med var King Co, Juno och Grafit. 

Vad tycker du om linas konkurrenter? Vem blir svårast att slå i Willands? 
Jag ser ganska långsiktigt på Linas utveckling och tror även mycket på henne i framtiden som Senior. Jag tycker det är jätteviktigt att fokusera på den egna prestationen, något som jag försöker förmedla till alla mina elever. Jag är mest intresserad av Linas ritter och hennes procent. Tycker inte att man ska lägga så mycket energi  på sånt som man inte kan påverka. Därför försöker jag styra alla samtal i denna bil på Lina så att hon inte tänker på allt runt omkring. 

Skulle du nånsin kunna låta lina rida briman? 
Nej. 

Vem är bäst i stallet nu av dina unghästar? 
Jag tro jättemycket på Wishmaster. 

Har du fler duktiga elever utom lina? Nämn nåra 
Christian Brolin ;) Lisa Johansson som tävlar MSV och jobbar på Brolöten, sedan har jag väldigt mycket duktiga elever i alla åldrar både på storhäst och ponny runt om i Sverige. 

kan vem som helst komma och jobba hos er? 
Om man har ett brinnande intresse och är duktig! 

Vad är ditt bästa tips för att få en stabil sits, framförallt händer och fötter?:)
Sitsträning när man blir longerad utan stigbyglar och utan tyglar. 

Hur tränar man piaff och passage?
Man kan träna det på många olika sätt. Jag tycker det är bra att börja från marken. Om ni kollar på min blogg finns det filmklipp när jag tränar för Ubbe. 

Hur lär man snabbast in att lära sig att rida på kandar och vad är dina tips? (Hästen är van men inte jag)
Det finns stångtyglar med en liten flärp på då man kan inte behöver hålla i stången och endast i bridongen. Man måste hålla stången väldigt lätt eftersom att den är skarp. 

Emelie, när ska du få din duktiga elev att rida för samma klubb som dig (oss;-) ). Det vore väl skoj? ;-) 
hehe
Haha vet inte fråga Lina;)

En häst som är väldigt låg framtill och är framtung, den är väldigt svag i bakdelen. bör den jobbas i lite längre form ändå tills den har blivit starkare, eller ska man försöka undvika att jobba den i lägre form då den gärna lägger mkt tungt på framdelen då. ( det sliter väl mkt på frambena)
En bra regel är att alltid träna hästen som den inte vill. En häst som drar uppåt ska man jobba lägre och en häst som är låg ska man rida uppåt. 

lever du ihop med någon, vill du skaffa barn någon gång i livet?
Jag lever med Briman och min hund Citrin ;)
Vi får se vad tiden utvisar, barn är inget jag prioterar just nu men kanske i framtiden. 

Vad är målet med Briman i år
66% internationellt 

Hur kom du på att du skulle börja rida?
Det var det naturligaste man kunde göra hemma hos mig, naturligare än att gå haha

Vilken av dina hästar har du haft längst
King Co!

Följer du linas blogg? 
Självklart! 

Vilken av hästarna tror du att du kommer komma längst med? 
Om jag blir bättre och bättre hela tiden så utvecklas jag mera då jag samlar på mig erfarenhet. Så förmodligen är den hästen inte ens född ännu. 

Hur höga klasser tror du att lina och Jouleen kommer starta? 
Iaf youngrider klasserna och sedan hoppas vi att vi kan utbilda henne tillsammans till u25.

Vad är dina tips för att hästen ska börja jobba mer bak? Mkt övergången och tempo växlingar ? Ska man rida något i övertempo?
Mycket tempoväxlingar!

Måste man vara framgångsrik på ponny för att sedan kunna lyckas på storhäst?
Nej, men det är bra att ha rutiner och kunskap :)

Emelies blogg: www.blogg.agria.se/emeliebrolin 






0 Kommentarer till "Emelies svar"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0