Framridningen

Fråga: Intressant läsning :). Om du har tid får du gärna svara på frågan: hur lägger du upp framridningen tillsammans med Emelie/Elin? Börjar du rida fram på egen hand medan de kollar och så kommenterar de efter en stund, eller ger de hela tiden feedback när du rider förbi? Och vad är fokus, att hästen går i så bra form som möjligt eller att rörelserna sitter? Kanske väldigt luddiga frågor, men det vore jätteintressant om du vill och orkar berätta om dina framridningar. :)

Svar: Hej!
När Emelie är med kör vi med headset, och det är inte tyst en enda stund ifrån henne. Minsta lilla detalj är hon där och hjälper mig med vilket jag är jätteglad över!
Och fokuset ligger alltid på att få Hästen och mig samspelta och att hästen känns avspänd med bra tryck i gången. Vi börjar alltid med att jogga i en låg och rund form, kollar ställningen lite samt självklart gas och broms. 

Det är inte så mycket fokus på rörelserna, för de ska man kunna innan man kommer till tävlingen. Det går inte "träna" på framridningen utan då är det fokus på känslan och få hästen att jobba med energi och harmoni. 

Självklart testar vi några byten och skolor för att få till det hela på hjälpen , men det går inte sitta och tro att man kan lära hästen att byta ifrån en 6p till en 8a precis innan start. 


Sedan stannar jag ibland för att verkligen prata igenom visa saker. Kanske tycker jag att hon lägger huvudet lite på sne eller att jag önskar mer tvärning i en skola. Då pratar vi om hur vi ska få till och hur jag ska inverka. 



Det gäller att man är trygg med sin tränare och verkligen känner tillit till varandra för att fullfölja allting på framridningen. Att göra något halvdant funkar inte då är det bättre att rida på egen känsla. 

Jag rider fram 40 minuter på Jouleen, det verkar vara ett bra upplägg på henne, då hon hon blivit skrittad innan för hand eller på fritygel innan vi sätter igång. Sedan läggs det in skrittpauser också.

Efter ritten joggar jag alltid av hästen några varv precis som jag gör hemma, sedan hoppar jag av  hästen som får bli avskrittad utan mig på, det är ingen stol att hänga på :) 




2 Kommentarer till "Framridningen"

Anonym Skriver:

Tror att du kanske har missat min kommentar om hur man får upp styrkan i hästen. Skrev för typ en vecka sedan :)

Svar: nej, jag svarade i kommentaren du skrev =)
Lina Dolk

2014-04-03 | 09:59:37
Ellen Skriver:

Tack för jättebra svar! :) Jag hjälper min mamma på framridningen när hon tävlar LB/LA nu i vår (det funkar faktiskt bättre än man tror haha, hon lyssnar väldigt bra på mig), och då är det superbra med basala tips på hur man ska lägga upp det för att lyckas. Kram!

Svar: Vad kul att du kan hjälpa henne!:)
Lina Dolk

2014-04-04 | 17:25:49





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0