liksidig

Fråga: Hej! Min häst välter in på min ena skänkel.. Hur får jag honom mer liksidig?  Svara gärna i inlägg :)
 
Svar: Hej!
När jag jobbar hästarna för att de ska bli liksidiga och raka så tränar jag innanför spåret, bort ifrån väggarna för där kan man lätta fuska lite genom att ta hjälp av väggarna.
Jag tycker galoppen är svårast då de ibland blir lite vingliga, men det gäller att inte hjälpa dom hela tiden genom att sitta och parera upp det hela. Utan bort med bena och låt de få chansen att hitta sin balans och rakhet. Sedan när det behövs lägger jag till bena men sen bort igen. De blir starkare om man låter dom bli det :)
 
Vänd rätt upp på medellinjen och ställ lite höger men samtidigt ska du kunna vara kvar på den raka linjen, det är mycket svårare än vad man tror när man börjar med övningen. Sedan nästa gång ställer du vänster men kräver rakheten där också, så att de verkligen tar i framåt och inte vinglar.
 
Även om du rider på volt så rid hägerställning i vänstervarvet men samtidigt kunna följa den runda fina volten. Tänk på att aldrig bli stark utan lätta av och lita på din häst så kommer det fungera. 
 
Hoppas detta hjälper dig något, funkar på mina :)
 
 
 
 
 


0 Kommentarer till "liksidig"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0