Tips

Fråga: Hej Lina! Först måste jag bara säga (skriva ;)) att din blogg är hur grym som helst. Klickar in här fleera gånger om dagen och älskar att läsa om dig och dina hästar. Du är även en galet duktig ryttare som jag verkligen ser upp till. Men nu till min fråga:
Jag rider och tävlar just nu min kompis ponny i dressyr. Han är tävlad upp till reg. LA med goda resultat men utbildad upp t.o.m FEI. Han kan därför det mesta. Jag har inte ridit honom så länge och har nyligen hittat knapparna och börjat komma till ordentlig ridning på honom. Men jag har stött på ett problem som jag ser som ett ganska stort hinder i vår utveckling. Trots att han har blivit piggare och finare under tiden jag har ridit honom är han fortfarande lite nonchalant för mina hjälper (främs framåtdrivande) och tar dem inte så bra. I t.ex. enkla byten saktar han sällan av till skritt direkt utan travar gärna något steg före och i den nya fattningen tar det några sekunder innna han kommer upp igalopp igen. Detta trots att jag noga förbereder både av och igång sättningarna. Även i ökningar har jag svårt att få fram honom ordentlig och f honom att länga på steget.
Har du några tips för att få honom mer lyhörd och kunna rida med mindre hjälper?
Svara gärna i ett inlägg eller i ett mail :)

 

Svar: Hej! Först och främst tack för dina vänliga ord! =))

Roligt att få äran att tävla en kompis ponny på den höga nivån! Mitt råd är att verkligen se till att du aldrig klämmer med skänkeln, utan att när du vill ha effekt så lägger du till och sedan bort med bena igen. Jag har samma problem själv att jag klämmer lite och då struntar hästarna i det jag vill nästa gång för att de blir så vana att jag håller om dom hela tiden. För att få snabba hästar som reagerar för vad man ber om med småhjälper är det superviktigt att tänka på detta för då blir de även lyhörda över vad vi som ryttare vill. Emelie är på mig hela tiden om just detta! Om hästen har svårt att gå ner i enkla bytena så gör jag antingen halt efter övergången för att tydligt visa vad jag vill, elelr verkligen ser till att jag får den skritten jag önskar genom att helt enkelt ta fler skrittsteg och vänta ut dom tills de gör rätt, i träningen har man inte bråttom med rörelserna utan hellre att de förstår vad man vill och ger dom god tid än att man stressar iväg bara för att det ska vara 3-5 skrittsteg i programmet. Hoppas detta hjälper dig lite på vägen!

 


2 Kommentarer till "Tips"

Siri M Skriver:

Tack för tipsen! Ska försöka rida så nästa gång jag rider honom! :)

Svar: hoppas det hjälpte lite =)
Lina Dolk

2014-02-03 | 19:08:44
Jenny Skriver:

Hej lina! Måst först säga att du har en jättebra blogg, har följt din blogg nu säkert minst 1 år nu, jag måst fråga om ett tips! När jag är ute och rider med mitt sto så är det som att hon fastnar helt i vänster sida, har försökt att lixom flytta och böjja henne och va snabb med eftergiften men st själv säga att jag int är så duktig med dressyrövningar, så sku gärna läsa ett eller flera tips! :)

Svar: hej! tack snälla vad roligt att du gillar min blogg. Nej jag har inte mer tips än de du skriver. Jag gör precis så för att få fokuset till mig.. Man får se till att flytta dom ordentligt och forma dom för skänkeln..
Lina Dolk

2014-02-04 | 16:50:16
Blogg/Hemsida: http://yras.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0