enkla byten

Fråga: Hej! Skulle inte du kunna göra ett inlägg på tips hur man gör enkla byten? Ska snart börja lära min ponny det och det varit kul att läsa hur du får enkla byten som bäst :)

Svar: Hej!

Detta med enklabyten är min paradgrej med Oj Oj, han är en klippa på dom! E-type gör dom också bra medan Jullan inte riktigt hajjar att man ska vara snabb i nergången ännu men vi övar på det ;) 

För det första när man gör nya saker ska man se till att göra det enkelt för dom. Så jag brukar galoppera på en volt och bara göra nergångar till skritt ifrån galoppen och sedan fatta samma galopp igen. Just för att inte blanda in så mycket nya saker. När det sedan sitter så sätter man ihop allting mer och mer. Innan man gör övergången gäller det att samla ihop galoppen för att förbereda hästen på att något ska ske och att den sätter under bakbena lite extra.

Något som är bra att träna på innan enkla bytena är att se till att hästen svarar bra tillbaka efter en mellangalopp, att man kan variera tempot och steglängden lätt med sätet och med lätta förhållningar, då ser man rätt fort om hästen är mogen för att göra enkla bytena och fall den är lyhörd för vad komma ska.

Om hästen inte tar övergången till skritt ifrån galoppen brukar jag göra en halt just för att hästen ska förstå att den ska vänta på mig och inte rusa iväg. Och när jag lär en häst enkla byten så skrittar jag alltid betydligt fler skrittsteg än vad man ska göra just för att hästen och jag ska få tid på oss så vi kan komma till rätta med allt innan vi fattar nya galoppen.Alltid kvlité i allting man gör istället för att skynda iväg i rörelserna.

Massa beröm när hästen gör rätt så lär dom sig fort =)

 

 

 



1 Kommentarer till "enkla byten"

Anonym Skriver:

Hej Lina! Vad har du för tävlingstop och plastrong till din spooks kavaj? jag har en spooks men det blir inte fint med plastrongen jag har... Och annars, har du tips på någon snygg dressyrkavaj? Och vad har du för märke och modell på dina stövlar? :)

Svar: jag gör en outfits inlägg på tisdag när jag ska tävla igen =) Jag har sålt min Spookskavaj och rider nu i en Kingsland =)
Lina Dolk

2014-01-31 | 07:26:14





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0