små tips.

Det som märks nu när de första tävlingarna på året är att allting är lite slarvigt av många ekipage. Och det säger jag ifrån det jag sett på både Strömsholm och Katrineholm.
 
Många hästar är långhåriga och ser lite raggiga ut, lite taskigt flås på några? (nej man måste inte klippa hästen, men då behöver man se till att hästen blir ordentlig varm och torr direkt efter ritten) Jag skulle inte vilja rida min häst svettig om den var långhårig i denna kyla. Sedan vet jag att många inte vill raka sin häst för denna kyla heller. Delade meningar på hästfolket på den punkten.
Felridningar dyker upp titt som tätt - nerver tror jag helt klart på den delen samt att man inte kommer helt förberedd. Smutsiga hästar, tycker faktiskt man får se till att hästarna ser lite mer rena ut, jag tvättar endast ben och svans denna årstid eftersom jag står i kallstall hemma. (passade på när jag var hos Sanna och tvättade hela E-type då det är värme i hennes stall) men jag ser till att rykta dom ordentligt innan start och torrschampo är super att använda! Sedan ett tips jag tycker alla bör göra, sätt upp håret ordentlig när man tävlar, det ser så mycket prydligare ut än när håret hänger och flänger samt att man slipper få hår i ansiktet.
 
Dressyr är en bedömningssport och helheten ger poäng och då tror jag man tjänar lite extra på att se välvårdad ut.
 
Självklart har jag blivit imponerad av många, har sett fina juniorekipage samt några fina yngre hästar som lovar gott för framtiden.
 
Mina silverboots får faktiskt hänga på ett tag till på tävling, de verkar ge oss lite extra spark i baken! De passade ju bra nu när jag kom 2a om inte annat ;)
 
Vad är era tips infö tävling och på tävlingsplatsen?
 
 
 
 


2 Kommentarer till "små tips."

Maja Skriver:

Jag håller helt och hållet med dig! Däremot så tycker jag inte man ska klippa efter mitten av Januari då man kan förstöra sommarpläsen men man tycker ju olika och det är ju olika beroende på häst :)
Saker jag tycker är viktiga är det du skriver, speciellt frisyren! Sen tycker jag även att det är viktigt att hästen är välfriserad, alltså att svansen är klippt och att hovskägget är klippt! Välputsat träns, sadel och stövlar är också mycket viktigt!!! Det gör sån skillnad, speciellt så tycker jag att man ska lägga ner någon extra minut på stövlarna ;)
Ha det bra! :)

Svar: Ja välputsad utrustning höjer absolut det hela också :)
Lina Dolk

2014-01-27 | 09:27:12
Pernilla Skriver:

Vet du vad - jag håller faktiskt inte med :) Jag tycker det viktigaste är att du har roligt, att hästen klarar av sin uppgift (vilket ju oftast är fallet) och att all utrustning på häst och ryttare passar. För vissa är tävling inte samma vardag som för dig - vissa av de där oklippta hästarna kanske bara tävlar någon enstaka gång. Ska man då klippa bara för en enda tävling? Det är det som ni två presterar som är det som ska bedömmas. Inte hur ni ser ut. Så tycker jag. :)

Svar: Absolut är det viktigaste att ha roligt med sin häst, det är prio ett ur alla lägen och att hästens behov kommer först jämt. Man får ha oklippta hästar om man vill som jag skrev men då behöver hästarna få täcken på sig snabbt efter. I bedömningssport så dömer ögat helhetsintrycket så små tips som hjälper är alltid bra :)
Lina Dolk

2014-01-27 | 11:31:20
Blogg/Hemsida: http://pernillaodlund.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0