Ha roligt

Fråga: Hej!
Jag har några frågor jag gått och funderat över ett tag.
Har man en ponny eller häst som tappat intresset för dressyrarbetet eller ridas i paddock över huvudtaget och är allmänt seg kan man få den att tycka om dressyren/ridas paddocken och hur bör man gå till väga?

Jag red en ponny för ett bra tag sedan som var välutbildad i dressyr och hade haft en lysande karriär inom dressyren, precis som din ponny Oj Oj. Men han hade under sina äldre dagar tappat mycket styrka och kondition av en längre avställning dock inte pga. skada. Med tiden blev han starkare och fick bättre kondition men kändes trots det väldigt seg. Tog man tygeln saktade han ner och man fick hela tiden påminna honom om att öka farten. Man vill ju ha en framåt häst som svarar för skänkeln när man rider ex. dressyr. Förstår ju att det är viktigt att hästen ska ex. skritta på med framåtbjudning eftersom det behövs för att hästen ska orka arbeta korrekt.

Därför undrar jag vad man bör göra som ryttare om man har ett sådant problem =)Finns det några bra övningar osv?
Hoppas du förstår vad jag menar =)

Grattis till en tredje placering förresten! =)

Mvh,
Matilda

Svar; Hej!

Trist när hästen tappat suget för träning på ridbanan. Men se till att det blir roligt igen och sitt inte och endast snurra runt på en volt. Ta hjälp av bommar då brukar de flesta hästarna tagga till och tycka det är roligt samt att man gör en liten paus ifrån att vara för mycket på banan, ut i skogen och hitta vägar där du kan konditionsträna din häst istället. Motivationen hos häst och ryttare kan tryta ibland då gäller det att hitta vägar till det roliga igen.

Sedan det vanliga tipsen med sega hästar, kläm aldrig, utan lägg till skänkeln och sedan bort med den igen. Klämmer man hela tiden så är det som en kaviarstub = det tar slut. Utan lägg till skänkeln när det behövs istället och ta aldrig hand och skänkel samtidigt. Lycka till!

Tack snälla! :)

 


1 Kommentarer till "Ha roligt"

Vendela Skriver:

Hej Lina jag har ett lite motsatt problem.
Min ponny är otroligt känslig och het vilket är super då det är min typ av häst. Men eftersom jag tävlar fälttävlan så ska man ju prestera i dressyren också, min ponny har kapacitet så det räcker och blir över, han har också en otrolig utstrålning så när man rider stannar folk upp och tittar på oss. Men nu till problemet, jag tappar han lätt och han blir springig speciellt i galoppen då sänker han ryggen och drar upp huvudet till någon konstig tekopps liknande form. Har du några tips om vad jag ska göra? Vill gärna få bukt med problemet så vi kan gå vidare och lära honom lite svårare rörelser, men det går ju inte att göra det nu när vi inte klarar av galoppen.

2014-03-04 | 12:04:42





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0