Konditionsträningen

Fråga: Hur lägger du upp konditionsträning? Vad gör du & hur länge? Börjar du hårt eller trappar du stegvis uppåt?

Svar: Hej!
När jag och Elin konditionstränar hästarna är vi ute i cirka 50 minuter till 60 minuter. 

Vi börjar med att skritta fram dom ordentligt, sedan travar vi i låg och rund form i cirka 8 minuter, skritt igen 5 minuter sedan galopperar vi i cirka 2 minute, skritt igen 2 minuter , sedan trav 5 minuter och sen full galopp 2 minuter och gör allting en gång till innan vi avslutar med att jogga av dom en lång tur och tillslut avskrittning ordentligt och då avlutar vi med att skritta upp och ned för backen ni sett i filmen jag laddat upp (kolla under kategori video här i bloggen) 

Svårt att skriva exakt hur det går till då det beror på hur mycket energi de har just den dagen.
Allt handlar om dagsformen i all ridning.

Det alla tränare sa till mig om Jullan var att förbättra hennes galopp handlade om att hon måste ut och galoppera och stärka sig. Jag kunde inte galoppera för mycket sa en av dom. Och sagt och gjort, idag har jag en mycket bättre galopp. Sjävklart är den bättre också pga samlingen och styrkan ifrån dressyren men med konditionsträningen har vi kommit snabbare på vägen att utveckla den.

Här är en bra artikel att läsa om konditionsträning: http://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/konditionstrana-hasten-infor-tavlingssasongen.htm




0 Kommentarer till "Konditionsträningen"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0