Sporrar - TR

Såg att frågan om mina nya sporrar får användas på tävling. Kollade i TR och det står att sporren ska vara av metall och det är mina, med ett tunnt gummifodring, så då bör man väl få ha mina? Någon som vet? Dock får jag såklart inte rida med dom på ponny utan endast på storhäst eftersom de är förlänga (20mm) och att det är hjul på.

"Sporrar skall vara av metall. Sporrarnas skänklar skall vara släta. Varje sporres hals/utskjutande del skall vara rak eller mjukt böjd nedåt samt peka rakt bakåt från mittenav sporrens skänklar. Sporrar får vara fästade direkt i ridstövlarna.

Om hjul- eller stjärnsporrar används skall trissorna vara avrundade och kunna rotera.Sporre med rund hård plastkula och sporre utan hals/utskjutande del är tillåtet.

Sporrar får ej vara konstruerade så att de kan såra eller sarga hästen.

Vid inbjudnings-, lokal och regional tävling samt vid framridning behöver sporrar ejbäras. Sporrskydd, bestående av en tunn gummifodring på sporrens skänkel, är tillåtelse" 





4 Kommentarer till "Sporrar - TR"

Ester Skriver:

Hur tycker du att det är att rida med sånna rull-sporrar jämfört med vanliga?

Svar: Tycker det funkar bra, hästarna verkar trivas med dom och jag med. :)
Lina Dolk

2014-05-14 | 21:03:02
linnea Skriver:

Precis som du skrev så står det ju "Sporrskydd, bestående av en tunn gummifodring på sporrens skänkel, är tillåten." enl TR II mom 221 tillägg fr 130102, vilket enl ridsportsförbundets hemsida ska vara det senast uppdaterade :-)

Svar: Toppen!
Lina Dolk

2014-05-14 | 22:12:04
Anonym Skriver:

Kolla bara så det är samma regler för FEI (internationellt) då en lagmedlem var tvungen att fila bort gummit efter varning :)

Svar: Tack ska kolla det!
Lina Dolk

2014-05-14 | 23:08:26
Sofia Johansson Skriver:

Älskar mina. Ligger bra o inget skav på stövlarna :)

2014-05-15 | 12:06:33
Blogg/Hemsida: http://soffiajohansson.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0