Hur man gör en header:

Tydligen har Lina fått förfrågningar om hur man gör en egen header till sin blogg. Och nu har jag (Malin, Linas kusin) trixat ihop en lite instruktion till er som undrar hur man gör. Det är på detta sättet jag gör, och självklart finns det flera andra sätt. Men jag hoppas detta duger och att ni förstår mina fina paint-instruktioner!

1- Välja bild/bilder
Först bör man bestämma sig för om man vill ha en bild i headern (som Lina har just nu) eller om man kanske vill ha flera. Sedan gör man headern i t.ex paint, Photoshop eller i programmet jag använder- Picnik.
Läääääänk: http://www.picnik.com/app#/home/welcome
Ett kanonbra gratisprogram där man kan redigera bilder och göra kollage. Man kan lägga till roliga effekter och lägga till texter mm. Är enkelt och smidigt så jag rekommenderar det! Man laddar upp bilden/bilderna man vill ha och skapar den perfekta headern. Sen sparar man den på sin dator...sen loggar man in på sin blogg och gör detta:

2-Ladda upp bilden

Gå in på skapa-bild. Ladda upp headern men glöm INTE att ändra till 800 i bredd!!!



När du laddat upp bilden kommer det se ut såhär, då klickar du på bilden och följande kommer dyka upp

Nu ska du KOPIERA internetadressen.

Sen går man tillbaka, klickar på desig-redigera stilmall-och sen bläddrar man neråt tills man kommer till ett stycke som heter #header.
I parentesen klistrar man därefter in sin internetadress som man kopierat.

Glöm ej att ändra width till 800px och height till 500px. Annars kommer headern bli liten och konstig.

Nu är det bara att klicka på SPARA.

Hoppas ni blir nöjda! Finns även förklaring och massa andra tips på vad man kan göra för skoj på sin blogg här-> http://www.designadinblogg.se/





2 Kommentarer till "Hur man gör en header:"

johanna Skriver:

när jag går in på redigera stilmall så finns inte det med det som står på din blogg. asså hittar inte stället där man ska klistra in "adressen"

2011-08-15 | 16:15:27
Blogg/Hemsida: http://jagochminfilippa.blogg.se/
malin Skriver:

testa att välja "fashion" som tema. Då borde denfinnas där.

2011-08-15 | 22:37:44
Blogg/Hemsida: http://maliindolk.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0