Tips, fram och bak.

Emma skrev detta: Skulle inte du kunna göra ett/ flera inlägg med MASSA tips på olika övningar som man kan göra med hästen, typ når man rider själv och inte har någon tränare? Skulle vara nyttigt framför allt för mig och säkert många andra :) Hihi du är sjukt bäst!

Svar: Hej Emma, kul att du kommer med tips om vad du vill läsa.

Ett av mina viktigaste tips är att verkligen se fall hästen är framför skänklen, hästen får aldrig trycka sig mot din skänkel utan den ska svara kvickt och direkt.
För att få en häst framför skänkeln gäller det att du är noga med att aldrig tar hand och skänkel samtidigt (förbjudet jämt) När jag börjar ett pass börjar jag direkt med övergångar från skritt till halt flera flera styckna för att verkligen känna att han är lyhörd och svarar på små hjälper. Ju görvre hjälper du måste använde, desto sämre är det. När övergångarna känns bra i skritt går jag över till trav-skritt övergångar, för att sedan börja med enkla bytena för att helt känna vart jag har honom. Lika gäller det att hästen aldrig går och "väntar" på en övergång utan den får inte bromsa in innan du ger hjälpen, gas och broms är det jag fokuserar på när jag rider fram. Formen tarjag efter detta känns bra.

Sedan när väl övergångar sitter, ibland kommer man aldrig dit faktiskt, men när det verkligen känns hundra så gör jag korta ökningar i traven och galoppen för att se att han lyssnar fram och bak även i denna övning, både på diagonalen och på spåret. Det kan handla om 3-4 meter för att känna att de verkligen är med mig.

Så detta får bli dagens tips. Var helt ärlig med att hästen verkligen lyssnar både fram och bak. Alltid med små små hjälper.




1 Kommentarer till "Tips, fram och bak."

Amanda Skriver:

Jag skulle verkligen bli jätteglad om du ville fortsätta att ge såna här tips så ofta som möjligt, då dressyr inte riktigt är min starka sida och jag har svårt att komma på nya övningar! :)

2011-12-06 | 20:52:00





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0