Mentalt

Något jag har fått jobbat rätt mycket med är min inställning och att tänka och fokusera på rätt saker.

Jag satt i lastbilen med Emelie och hon skulle förhöra mig på programmet innan start, och vi säger inte- " vänd rätt upp, halt hälsning, ut i höger varv, snett igenom mellantrav"

Utan vi säger så som vi måste tänka när vi rider " vänd in ifrån vänster varv då Oj Oj kommer in bättre ifrån det varvet, håll han lite extra på vänster tygel och ramma in ordentligt med bena så han spårar rakt, tänk skritt steg i övergången till halten då han annars backar i halten, fram försiktig i trav ut i höger varv, forma han ordentligt i hörnpasseringen och gör halvhalter innan du börjar satsa mot mellantraven"

Hela tiden säga programmet som vi ska rida det. Sedan säger jag ofta, "snett igenom mellantrav, här får han inte falla in i galopp för att jag satsar för mycket"

Bort med alla negativa uttryck och tänk positivt! Jag kan säga istället "satsa lagom och öka successivt för att få den riktigt fina mellantraven"

Den mentala biten spelar väldigt stor roll i allt man gör.. 





3 Kommentarer till "Mentalt"

Amanda Skriver:

Jätte kul med sådana här inlägg! Kan du ta in lite fler av dem :) Det är så kul att höra från någon riktigt duktig hur den tycker och tänker..
Kram

Svar: Ska försöka komma på flera, kul att du uppskattade det :)
Lina Dolk

2013-12-08 | 10:55:25
Rebecca Skriver:

Emelie var duktig redan under ponnyåren att tänka positivt. När hon kom ut från banan frågade hon alltid "Vad var bra?". Många andra fokuserade på missarna, men hon koncentrerade sig på åttorna :-) för att sen plocka fram missarna hemma och träna, träna, träna.

Svar: Ja hon är verkligen superbra på det, så det är bara att ta efter :))
Lina Dolk

2013-12-09 | 12:58:14
Emelie Skriver:

och vem är rebecca? :)

2013-12-11 | 12:19:45





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0