storleken

Fråga: Hej. Skulle vara intressant att läsa dina tankar kring b, c och d-ponny. Min dotter har växt ur sin maxade b-ponny. Ska man köpa c-ponny eller gå direkt till d-ponny? Ska man "växa i sin ponny" som det blir med d-ponny eller köpa en lagom c-ponny som man växer ur fortare? Hur har du funderat kring detta?
 
Svar: Oj denna fråga är verkligen omdiskuterad av många. Och jag har såklart fått denna fråga ställd till mig flera gånger då jag valde c-ponny istället för kat d.
 
Jag vet inte riktigt varför så många hoppar ifrån kat b till d, för jag tycker man ser många på tävlingar som rider för stora hästar och tappar framförallt sin egna balans i ridningen och sitsen blir sämre. Det blir svårare för en liten ryttare att rida ihop en stor ponny med små och fina hjälper och det kan lätt bli att man blir för stark och använder grövre hjälper. För min del som är kort (161 cm) så var c-ponny det bästa valet, Oj Oj har aldrig varit för stor utan jag har kunnat ha honom hela min tid även om jag nu väljer att avsluta vår resa tillsammans med en försäljning då jag tycker Oj Oj ska få chanson att vara landslagsponny åt annan duktig ryttare även om jag blivit 16. Det enda i dressyren du inte får göra som c-pnnyryttare är att delta i Globen (även fast vi förtjänade det lika bra då vi hade batter resultat ;)) annars får du rida SM/NM/EM och Falsterbo.
 
Jag tycker att om man satsar högt så gäller det att vara i bra storlek till sin ponny direkt för åren på toppen i eliten ska man vara rädd om de går fort, så köp en ponny som du kan satsa fullt ut med istället för en du måste "väx i under 2 år"  Självklart ska man inte rida på för småponnyer det blir lika oblans i ridningen som för stora.
 
Denna bild är ifrån NM i år, jag sitter perfekt på min c-ponny prins =)
 
 
 
 


2 Kommentarer till "storleken"

Alva Skriver:

Får c- ponnysar rida i landslaget i EM? Har läst att Ojoj gjorde det i (norge!?), men har aldrig sett ett svenskt c-ponny ekipage delta i EM.I Sveriges EM lag deltog endast d-ponny ekipage, är de ekipagen bättre än er eller vrf deltog inte du och Ojoj om ni placerade er som bästa svenska c-ponny ekipage i NM? Eller är Sverige ett undantag medans resten av europa får rida c-ponny i EM? :) :) :)

Svar: Till EM tas de bästa ut, spelar ingen roll om det är c eller D däremot tävlar då alla i kategori 1 som det kallas för (D ponny) Findus som är b ponny har ju gått med på NM som c ponny :) jag hade chansen vilket jag även tror 2 till c ponnier hade men laget togs ut av förbundet och då körde de på alla i kategori D.
Lina Dolk

2013-12-26 | 22:45:19
Rebecca Kruus Skriver:

Emelie Brolin red em på Juno Rory, Sofie Lexner på Chin Chin och Hanna Wieden på Favorite Love bara för att nämna några :-)

Svar: Ja:)
Lina Dolk

2013-12-27 | 10:40:09





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0