Omtumlande

Idag var det en känslosam dag i skolan, det var nämligen en gubbe på 87 år i år som berättade när han satt i 9 olika koncentrationsläger under andra världskriget. 
 
Hans namn är Mietek Grocher, någon av er som har lyssnat på honom tidigare? 
 
När han står på scen och gråter samtidigt som han  berättar om när hans mamma blev ihjäl gasad och han förlorade sin pappa, bror och syster. Så många gånger han har blivit slagen, piskad och sparkad för att han satt på toa mer än 30 sek. När han har 17 år och vägde 21 kg för att han inte fick mat. 
Eller när han såg med egna ögon när de la bebisar i påsar och slängde ut ifrån tredje våningen, när en mamma inte ville släppa sitt barn så att vakten drog så hårt i den att de inte var en unge längre. 
Han lyckades rymmavur en gaskammare och överleva förintelsen och andra världskrigen när Reseten av familjen mördades. Tårarna rinner nerför hans kind än idag när han står och berättar om hans hemska berättelse med den polska brytningen gör väldigt många berörda. 
 
Tror inte att någon av oss inne i de rummet inte var berörd eller hade torra ögon. Jag är glad att jag gick chansen att lyssna på honom idag. Han är nu väldigt gammal och jag hoppas han orkar föreläsa och leva ett bra tag till. 
 
 
 


2 Kommentarer till "Omtumlande"

Lovisa Skriver:

Åh, han var på min skola förra året när jag gick i 9:an. Helt otroligt och jag känner precis som dig; omtumlande, gick rakt in i hjärtat. V

2013-05-13 | 20:53:26
Alexandra Helander Skriver:

Jag har också lyssnat på han, helt otrolig <3

2013-05-14 | 12:56:32
Blogg/Hemsida: http://Helander.blogg.se





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0