Spänd häst

Kommentar: Hej Lina! 

Hur gör du om hästen spänner sig när den kommer in på banan? Hur hanterar du situationen och har du några tips? :) bra blogg

Svar: hej!
Jag brukar rida lätt och lägga ner formen på hästen om man får starta inne på banan. Klappa lite och dalta med hästen. Sedan om den är rädd för något så ställer jag den bort ifrån det den är rädd för och försöker bara rulla på och få den avslappnad.
Svårare om det är start utifrån men det gäller då att jag som ryttare slappnar av och verkligen inte blir hård i handen och passiv, utan man får hålla hästen i handen och visa att den inte behöver vara spänd. 

Om jag har en häst som är spänd ofta när jag är på tävling skulle jag se till att låna olika ridhus och åka och miljöträna den ordentligt innan tävling då man har gott om tid på sig.




0 Kommentarer till "Spänd häst"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0