Dagens tips!

När unghästar rids in är de väldigt vingliga och trycker sig mer än gärna mot sargen/kanten för att finna balans. Därför har jag nu börjat träna Ove att rida innanför spåret, han ska förstå att min ytterskänkel är som sargen, lika stabil ;) Det är väldigt lätt att se och känna hur de vinglar till eller trycker sig mot vänster eller höger.
Så dagens tips blir : Träna mycket på olika linjer, inte följa spåret hela tiden. Ove kändes mycket bättre och jag tyckte jag fick honom stabil mellan mina hjälper efter några varv. Likaså att göra enklabyten på de mer rutinerade hästarna på trekvartslinjen, bort från spåret/diagonalen och utmana er själva, man vinner så mycket på det senare även om det är svårt i början. I Oves fall gjorde jag väldig många övergångar innanför spåret, det räcker för hans utbildningnivå. Rakriktningen är superviktig! =)



0 Kommentarer till "Dagens tips!"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0