Halvhalt

Fråga Anna:  Hej, diggar din blogg skarpt. Och jag tycker du har väldigt bra svar på alla frågor som vi läsare ställer. Därför tänkte jag passa på med att komma med en fråga.
Halvhalt och att samla ihop hästen, vad är det egentligen och hur ska man förklara det. Jag ska hålla i en liten teorilektion nästa vecka, då vi ska gå igenom detta. Men jag vet inte hur jag ska förklara det hela. Är jätte tacksam för svar. Kram!

Svar: Hej Anna!
Kul att du tycker jag kommer med bra svar, jag svarar så gott jag kan på alla frågor!

Halvhalt,er är svåra att få helt ärliga och verkligen göra de rätt tycker jag.
Men när du gör en halvhalt är det en förhållning, du vill få hästen att bromsa upp lite, och att den liksom trampar till lite extra med bakbena och kommer under med bena mer under magen utan att hästen sticker iväg framåt, för du ska kunna ha en lätt och mjuk hand. Då samlar sig hästen mera och blir mer bärig.

Innan jag kan tänka tanken att göra halvhalt så börjar jag med övergångar, vilket är nästan som en stor överdriven halvhalt, när de känns bra så börjar jag se om jag kan få igenom halvhalterna.Börjar i skritt för att sedan sätt igång hästen i trav och bara ta tillbaka lite grann för att få hästen att samla upp sig och bromsa in. Detta gör hästen mer bärig, men som vanligt gäller det att inte ta hand och skänkel samtidigt, då låser man bara fast hästen och det blir ingen ärilg halvhalt. Utan våga lättav i handen och se hur hästen svarar.

När man ser på storhästar som är välutbildade med bra ryttare som Emelie Brolin och Camilla Toll så ser det så lätt ut, man ser så tydligt att de liksom bara stannar upp, trampar under bakbena ordentligt och höjer upp formen lite och allt sker på ett ögonblick. Häftigt. Allt för att hela tiden stämma av.

Hehe kanske inte det bästa svaret, men försökte ju iaf ;)




0 Kommentarer till "Halvhalt"






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0