Spö/Sporrar

Anna: jag tycker helt klart att de borde förbjuda spön, det är allt för många som missbrukar dem och kan man rida ordentligt så behöver man inte spö. samma sak med sporrar!

Svar:
Fast spö ska endast användas till tillrättavisning, absolut inte annars. Sporrarna är till för att "förfina" hjälpen man ger för att just inte behöva använda stora och grova hjälper. Däremot tycker jag absolut att på tävlingar att överdomaren bör säga till betydligt mer än vad som görs när ryttare använder sporren/spöt fel. Att rida in en unghäst utan spö kan bli helt fel, då ponnyn väger cirka 300 kg och har energi och en djävulsk vilja ibland. Men självklart ska spöt användas rätt!

Nu säger jag inte att hoppfolk är värre, men jag förstår verkligen inte de som piskar till hästen på bogen vid varje avhopp. Vad är meningen med det?? Blir ledsen när jag ser det!

Om vi ändå ska då upp åsikter så har jag reagerat på vilka bett som används vid hoppningen. Alldeles för skarpa bett används av ponnyfolk som inte alls är mogna att använda det rätt! Bör bli hårdare regler kring det.

En häst uppfostrar man med kärlek och respekt. <3





1 Kommentarer till "Spö/Sporrar"

Louise Skriver:

Puh jag är lättad! Har precis som du och många andra varit orolig ang sponsorloggorna på våra tävlingsutrustningar. Svenska ridsportförbundet har kommit med ett förtydligande där de skriver att det angivna måttet enbart är en rekommendation. Tänkte det kunde vara intressanta nyheter för dig :)

2011-12-26 | 23:23:46
Blogg/Hemsida: http://louiisesandstrom.blogg.se/





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0