Vinterträning

1.HUr tränar du upp konditionen, typ att man travar länge, galopperar länge, eller gör du på något annat sätt? :) det kan ju varal ite svart att trava/galoppera länge nu om man rider i snö, med tanke på hästens ben.. ;)

2. hej, hur gör du när du tränar hästens kondition? Har du några bra tips som man kan tänka på nu på vintern?

Fått dessa två kommentarer. Så är nog bäst jag svarar hur jag gör! =)
Jag rider relativt effektivt när jag tränar mina hästar i detta underlag. Just för att de inte ska behöva gå för länge i den tunga snön. Jag travar om vartannat varvat med galoppen. Lägger in skrittpauser när jag känner att de tar emot lite. Jag rider mycket på åkrarna nu för att hästarna ska få den där lilla extra energin och glädjen allt för att motivera de till träning.
Är även noga med fram och avskrittning åt dom! Viktigt viktigt!
Sedan står de med back on track på nätterna för att lindra och skydda bena på det viset. Det funkar för mig och mina hästar =) Det gäller att se efter varje häst förmåga, som Ove kan ju inte gå lika hårt som de andra, utan när han är igång går han betydligt kortare pass och inte lika måna gånger i veckan.



1 Kommentarer till "Vinterträning"

Anonym Skriver:

hur tränar du konditionen på sommaren då?

2011-12-22 | 22:01:44





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0